Aikataulu

Juha van Ingen, Hello Everybody 2017 8:14 min
Reija Meriläinen, Crush 2017 4:44 min
Petteri Cederberg, Värin äänin 2016 5:28 min
Leena Lehti, kynnys.rajapinta 2018 8:33 min
Kati Roover, Eclipse 2016 2:51 min
Saara Ekström, Body All Eyes 2018 14:39 min
Milja Viita, Eläinsilta U-3033 2018 12:00 min
Jukka Silokunnas, Hei vaan! 2017 1:01 min
TAUKO 30:00 min
Live cinema -esitys: Anton Nikkilä, Suoria käännöksiä 2018 32:40 min

 

AV-Arkki

Juha van Ingen: Hello Everybody (2017, 08:14)

Terveisiä läheltä ja kaukaa, meiltä teille. Tervetuloa kaikille yli välimatkojen ja halki ajan. Olet tervetullut! Vaikka tervehtiminen on hyvin kulttuuri ja tilannekohtaista, niin sitä käytetään kaikissa tunnetuissa ihmiskulttuureissa. Tervehdykset, jotka muodostavat Hello Everybodyn narratiivin, vievät tutun rituaalimme vielä yhden askeleen pidemmälle.

Reija Meriläinen: Crush (2017, 4:44)

Hydraulinen puristin murskaa hyytelömäisiä käsiä ja jalkoja toistuvasti musiikin tahtiin. Tekoraajat on tehty synteettisestä ballistisesta hyytelöstä, jota yleensä käytetään ammusten testaukseen, sillä se vastaa tiiviydeltään ihmislihaa. Video on tehty yhteistyössä Hydraulic Press Channelin kanssa.

Petteri Cederberg: Värin äänin (2016, 5:28)

Stop motion -animaatio on taiteilijan henkilökohtainen ponnistus äärettömyyden kuvaamiseksi “värin – äänin”. Äärettömyys on käsite, joka sekä kiehtoo että turhauttaa. Miten jokin voi olla ääretön? Mitä on äärettömän jälkeen? Äärettömyyttä voi lähestyä niin mielikuvituksen kuin matematiikan keinoin, mutta koskaan ei päästä perille. Teoksen jokainen ruutu on maalaus tai piirustus, ääniraita koostuu muokatuista äänityksistä.

Leena Lehti: kynnys. rajapinta. (2018, 8:33)

kynnys. rajapinta.

Suljen silmät. Hengitän joutomaata, asfalttia, asemakaavaa. Kuusikoita minä hengitän, vuosia.

Runoa ja kaitafilmikuvaa yhdistävä lyyrinen teos käsittelee identiteettiä, muistoja ja eri ikäkausien lomittaisuutta ihmisessä.

Kati Roover: Eclipse (2018, 2:51)

Eclipse on kollaasimainen teos erilaisista tiedon muodostamisen tavoista. Länsimainen tiede ja alkuperäiskansan tieto vierekkäin. Kuilu näiden kahden erilaisen tiedon välillä on kolonisaation historian leimaama. Teoksen materiaali koostuu Batak-tansseista Indonesiasta ja Nasan videomateriaalia täydellisestä auringonpimennyksestä.

Saara Ekström: Body All Eyes (2018, 14:39)

Kautta aikojen olemme unelmoineet lentämisestä. Lentokoneiden, satelliittien ja droonien myötä olemme vihdoin saaneet maailmaa valvovan lentävän ja kaikkinäkevän silmän, ja etuoikeuden joka kuului ainoastaan jumalille – ja linnuille. Teos on avantgardistinen palapeli jossa myytit, yliluonnollinen, kehollinen ja mekaaninen yhdistyvät.

Milja Viita: Eläinsilta U-3033 (2018, 12:00)

Eläinsilta U-3033 kuvaa ihmisten ja eläinten risteäviä reittejä ja rinnakkaisia todellisuuksia. Elokuvaa on kuvattu moottoritien ylittävällä, metsittyneellä riistasillalla. Riistasillat ovat arkkitehtonisesti kiinnostavia, pelkästään luonnolle osoitettuja rakenteita, jotka mahdollistavat eläimille moottoritien ylityksen. Rakennettu ympäristö ja koskematon luonto kohtaavat tällä kapealla kaistaleella. Kuvaajan vartalon liikkeitä toistavat, vanhalla veivikameralla toteutetut 35mm filmijaksot luovat kontrastin riistakameroilla taltioidun, salaperäiseksi jäävän todellisuuden kanssa.

Jukka Silokunnas: Hei vaan! (2017, 1:01)

Pienenä matkustin paljon perheen kanssa. Katsoin asuntovaunun ikkunasta muuttuvaa maisemaa. Vasta vanhempana tajusin. Minä muutuin, ei maisema.

LIVE CINEMA -ESITYS

Anton Nikkilä: Suoria käännöksiä (2018, 32:40)

Ääniteos, johon yhdistyy kankaalle heijastettuja tekstejä. Tekstit, venäläisestä avantgardesta lähtöisin olevat kirjoitukset, sekoittuvat atonaalisiin äänikenttiin, asymmetrisiin rytmeihin ja lakonisiin havaintoihin helsinkiläisestä kellaristudiosta.