Keiken Spirit Systems of Soft Knowing at Amos Rex 2024
Kuva: Niclas Warius / Amos Rex

Taiteilijakollektiivi Keikenin Spirit Systems of Soft Knowing ༊*·˚ -teos tutkii empaattisen yhteyden ja kommunikaation kurottautumista kohti muita mahdollisia lajeja ja olemassaolon muotoja. Tuntoaistiin nojaava tilallinen installaatio ammentaa kehon energiavirroista ja animismista, filosofiasta, jonka perusajatuksen mukaan kaikilla asioilla ja olioilla on sielu. Museokävijän kokemus sekä keholliset tuntemukset jatkavat ja täydentävät osallistavaa teosta.

Kokija kutsutaan astumaan valoa hehkuvan ja verhoilla rajatun installaation sisälle. Simpukkamaisesti kiertyvässä tilassa kävijä pääsee levähtämään makuupaikoille, jotka muodostavat meditatiivisen ryhmän. Muotojen orgaanisuus jatkuu sänkyjen rypälemäisissä tyynyissä, joiden inspiraation lähteenä ovat luonnossa esiintyvät siemenkodat. Havainnon suuntautuessa ylös katon onkaloon, katse kohtaa värähtelevän tähtimäisen energialähteen, jonka kajo laskeutuu alas makuupaikoille.

Kokemukseen johdattava opas auttaa pukemaan kävijälle fyysistä kehoa keinotekoisesti jatkavan teososan, silikonikohdun. Sinertävinä hohtavien kohtujen herkkä värähtely kokijan vatsaa vasten, yhdessä kuulokkeista korviin kulkeutuvien elämän äänien kanssa, avaa kanavan erilaisille mielikuvapoluille. Myös vedenalainen äänimaisema sekä ilmavirran mukana välkehtivä napanuoramainen yhteys makuupaikoilta kohti katon portaalimaista, sykähtelevää tähtisumua ovat osia pehmeän ymmärryksen henkijärjestelmästä. Teos pyrkii virittämään sanatonta yhteyttä olemassaolon eri muotoihin, joita verbaalisella tai älyllisellä tasolla ei välttämättä ole edes mahdollista tavoittaa.

Aistien lisäys

Kollektiivi käsittää kohdut niin sanottuina tietoisuusvälineinä, joita voidaan hyödyntää luomaan empaattinen yhteys tuntemattomaan. Teoksen taustatutkimuksen lähtökohtana on neurotieteilijä Paul Bach-y-Ritan tutkimus, jonka keskiössä on aistien lisääminen. Bach Y Rita havaitsi aivojemme neuroplastisuuden ansiosta aistiemme olevan mahdollista kytkeä uudelleen. Taiteilijat tutkivat, kuinka teknologian avulla voidaan luoda simulaatioita toisesta tietoisuudesta ja miten puettavaa teknologiaa hyödyntämällä on mahdollista vahvistaa kokonaisvaltaisia kokemuksia.

________________

Spirit Systems of Soft Knowing ༊*·˚ on toteutettu paikkasidonnaisesti osana teemallista tunteita käsittelevää kokoelmanäyttelyä. Teos on ensimmäinen Amos Rexin teknologiaa innovatiivisesti hyödyntävän ja kriittisesti tarkastelevan teosten sarjassa, joka toistunee noin kolmen vuoden välein.

Keiken
perustettu 2015

Spirit Systems of Soft Knowing ༊*·˚
Pehmeän ymmärryksen henkijärjestelmät

2023–2024
silikoni, haptinen tekniikka, LED-valo, äänimaisema, kangas, puu, tyynyt, videomapping

Kuva: Niclas Warius / Amos Rex

Keiken

Keiken-kollektiivin nimi on peräisin japanin kielen sanasta, joka tarkoittaa kokemusta. Eletty kokemus on Berliinissä ja Lontoossa toimivan ryhmän synergisen työskentelyn keskiössä. Eri diasporataustoista lähtöisin olevat taiteilijat Tanya Cruz, Hana Omori ja Isabel Ramos perustivat kollektiivin vuonna 2015. Keiken on kiinnostunut tietoisuuden ja olemassaolon luonteesta. Taiteilijoita kiehtovat vaihtoehtoiset tulevaisuuskuvat teknologian ja reaalimaailman välisissä risteymäkohdissa. Kollektiivi työskentelee teosten ja teemojen parissa, joissa eletty kokemus laajentuu usein todellisen maailman rajoja ylittäväksi ja toisenlaista spekulatiivista tulevaisuutta rakentavaksi. Kollektiivi käyttää välineinään elokuvan, pelaamisen, installaation, laajennetun todellisuuden (XR), lohkoketjun ja performanssin keinoja, kehittäen myös omia teknologiamuotojansa.

Keiken voitti vuonna 2022 ensimmäisen Chanel Next -palkinnon ja työskentelee Somerset House -residenssissä Lontoossa. Heidän teoksiaan on viime aikoina ollut esillä taiteenareenoilla kuten: KANAL — Centre Pompidou; Bryssel (BE) Helsinki Biennial (FI), HAU Hebbel am Ufer, Berliini (DE) (2023), C/O Berlin (DE); Wellcome Collection, Lontoo (UK); ARKO Art Centre, Soul (KR); Julia Stoschek Collection, Düsseldorf (DE); Onassis, Ateena (GR); Photographers Gallery, Lontoo (UK) (2022); 2. Thaimaan biennaali (TH).

Teoksen tuo­tan­to­tii­mi

Luova johto ja päätaiteilijat: Keiken
Tuotanto: Alexander Boyes
Interaktiivisuuden suunnittelu: Edwin Dertien
Silikonikohdun valmistus & suunnittelu: Chris Fitzpatrick
Haptisten kohtujen äänimaailma & tilaääni: Waveovspace
Installaation tilasuunnittelu: Sebastian Kite
Videoprojektion visuaalinen suunnittelu: George Jasper Stone
Studion hallinto: Hekate Studios

Puettavan haptiikan ja silikonin perustutkimus ja kehittäminen yhteistyössä Ali Ball, Studio Above & Below, Lucy Page, agf HYDRA 2021–22.

Projektinjohto: Itha O’Neill
Kuratointi: Terhi Tuomi
Rakenteet ja suunnittelu: Jussi Piironen
Valosuunnittelu: Marianne Lagus
AV-suunnittelu: Sohei Yasui
Yleisötyö: Alisa Närvänen, Laura Porola
Konservointi: Mia Derichs
Koordinointi: Niclas von Bonsdorff, Tii Laakso