Sibelius-Akatemian opiskelijat ovat koostaneet Birger Carlstedt: Kultainen kissa -näyttelyyn pianokonserttien sarjan. Yksi keskeisistä teemoista Carlstedtin teoksissa on yhteys kuvataiteen ja musiikin välillä. Pianokonsertit esittelevät kaleidoskooppimaisesti sekä 1900-lukua että pianovirtuoosi ja Carlstedin puoliso France Ellegaardin ohjelmistoon kuuluvia romantiikan ajan sävellyksiä.

Suunnittelu: Tuija Hakkila, pianomusiikin professori, Sibelius-Akatemia

Pianoserenatat näyttelysalissa keskiviikkoisin klo 18. (ei 25.12.2019 ja 1.1.2020)
Kesto noin 35 min.
Sisäänpääsylipulla.

 

Keskiviikko 23.10. klo 18
Pianist: Aleksei Zaitsev

C. Debussy: Et la lune descend sur le temple qui fut (Images 2 kirjasta)
F. Chopin: Masurkka op.24 no.1 ja no. 2
E. Satie: Gnossienne no. 1
O. Messiaen: L’alouette lulu (Kangaskiuru sarjasta Catalogue d’Oiseaux)
F. Chopin: Masurkka no.3 ja 4 op.24
E. Satie: Gnossienne 3
C. Debussy: Poissons d’Or (Images 2 kirjasta)

Aleksei Zaitsev on monipuolinen pianisti, joka on esiintynyt niin soolokonsertein, kamarimuusikkona kuin orkesterien solistina Suomen lisäksi monissa Euroopan maissa sekä Japanissa ja Yhdysvalloissa. Tunnustusta hän on saanut monista kotimaisista ja kansainvälisistä pianokilpailuista sekä eri taidesäätiöiltä ja rahastoilta. Tällä hetkellä Aleksei opiskelee Sibelius-Akatemiassa Hui-Ying Liu-Tawaststjernan ja Teppo Koiviston johdolla.

 

Keskiviikko 30.10. ja 6.11. klo 18
Pianist: Eveliina Sumelius-Lindblom

Frederic Chopin: Nocturne op. 27 nr. 2 (1835-36)
Claude Debussy: Preludi “General Lavine”-eccentric- (dans le style et le movement d’un Cake-Walk) (1910-1913)
Igor Stravinsky: Sonaatti (1924)
Darius Milhaud: Trois-Rag-Caprice (1922)
Igor Stravinsky: Piano-Rag-Music (1918)
Darius Milhaud: Caramel Mou/Pehmeä karkki (1920) (sooloversio)
Konsertin kesto: n. 40 min.

Pianotaiteilija Eveliina Sumelius-Lindblom toimii tohtorikoulutettavana Taideyliopiston Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulussa, ja on profiloitunut urallaan uutta luovaksi, tutkivaksi muusikoksi. Viime vuosina Sumelius-Lindblom on erikoistunut 1900-luvun alkuvuosikymmenten ranskalais-neoklassiseen ohjelmistoon ja hänen tuleva jatkotutkintokonserttinsa käsittelee rag timen vaikutusta Pariisin musiikkielämässä 1920-luvulla.

Ajankohtaiset tiedot tulevista serenatoista päivittyvät sivulle lähempänä esitysajankohtaa.