Liikemies ja taidemesenaatti Amos Andersonin (1878–1961) oma kokoelma muodostaa Föreningen Konstsamfundetin kokoelmien kivijalan. Kuollessaan pääsiäisenä 1961 Amos omisti yhteensä 438 taideteosta – maalauksia, veistoksia, ja grafiikkaa – sekä erillisen 357 mitalin kokonaisuuden. Valtaosa teoksista edustaa 1900-luvun suomalaista taidetta, mutta joukossa on myös vanhaa 1500–1800-luvun eurooppalaista, erityisesti italialaista klassista taidetta. Etenkin sakraalit teemat Madonna-aiheineen puhuttelivat Amosta.

Keräilijänä Amos Anderson ei ollut taiteen asiantuntija, joka olisi ensisijaisesti seurannut taiteen laadullisia periaatteita tai ajan trendejä hankinnoissaan. Häntä piti muun muassa turunmaalaisista maisemamaalauksista Amoksen kotiseudulta sekä erilaisista taiteen raamatullisista teemoista. Toisaalta Amos hankki mielellään teoksia tuntemiltaan taiteen tekijöiltä ja myös puhtaasti auttaakseen taloudellisessa pinteessä olevia taiteilijoita. Erityisen läheisiä tuttuja olivat koristetaiteilija ja taidemaalari Henry Eriksson sekä kuvanveistäjä Felix Nylund. Taideostoissaan Amos Anderson tukeutui usein ystävänsä, Helsingin Taidehallin monivuotisen johtajan Bertel Hintzen apuun. Amoksen kuoleman jälkeen Hintzen aloitteesta vanhan taiteen kokoelmaa täydennettiin kolmellatoista uskonnollisaiheisella maalauksella.

Osa Amos Andersonin kokoelmasta on tänä päivänä esillä kotimuseo Amos Andersons Hemissä Helsingissä osoitteessa Yrjönkatu 27. Myös Amos Andersonin vanhassa kesäpaikassa Söderlångvikin kartanossa Kemiönsaarella on aina esillä valikoima teoksia, kalusteita ja muuta irtaimistoa hänen omasta kokoelmastaan.