Mikä on larppi?

Larppi on improvisoitu draama, jossa ei ole yleisöä tai käsikirjoitusta. Jokainen osallistuja saa roolihahmon. Larpissa ei seurata tarinaa passiivisesti, vaan se koetaan oman hahmon näkökulmasta. Yleensä osallistuja voi melko vapaasti päättää, mitä hahmo tekee. Näin osallistujat antavat oman luovan panoksensa kokonaisuuteen. Samalla jokainen on vastuussa omasta kokemuksestaan.

Hyvät museovieraat -larpissa roolihahmot ovat Musta tuntuu, toistaiseksi -näyttelyn teoksia. Ennen larppia pidetään työpaja, jossa luodaan ohjatusti hahmot teosten pohjalta. Larpin alkaessa teokset ottavat valtaansa museovieraiden kehot ja alkavat liikkua vapaasti museossa. Osa niistä haluaa tehdä rituaalin, jonka avulla voi jäädä kehoon pysyvästi. Toiset tahtovat jäädä museoon. Myös teosten keskinäiset suhteet luovat draamaa ja jännitteitä. Motivaatiot ja hahmojen välinen dynamiikka luodaan työpajassa, ja larpin aikana kukin osallistuja voi vapaasti päättää, kuinka ilmentää niitä.

Pitääkö osata jotain etukäteen?

Larppi saattaa kuulostaa näyttelemiseltä, mutta se ei ole sitä. Larpissa ei ole yleisöä, vaan tarkoituksena on luoda mielenkiintoisia kokemuksia itselle ja muille. Joillekin tärkeintä larpissa on eläytyä hahmoon, toisille luoda tarinoita yhdessä. Aivan kuten oikeassakin elämässä, pienet asiat saattavat myös larpissa tuntua joskus merkityksellisemmiltä kuin suuret ja eeppiset.

Hyvät museovieraat ei edellytä osallistujilta aiempaa kokemusta larpeista. Tapahtuma alkaa työpajalla, joka sisältää lämmittelyharjoituksia ja jossa osallistujat ohjeistetaan larppiin. Larppaaminen ei ole vaikeaa – voit käyttää omaa elämänkokemustasi ja mielikuvitustasi hyväksi päättäessäsi, mitä hahmosi tekee. Hyvät museovieraat -larpin aikana voit myös aina tulla kysymään neuvoa paikalla olevalta henkilökunnalta, jos et tiedä, mitä tehdä.

Aikataulu

Ennen varsinaista larppia pidetään noin kahden tunnin mittainen työpaja, jonka jälkeen alkaa itse larppi. Sekin kestää noin kaksi tuntia. Larpin jälkeen pidetään lyhyt purkutilaisuus. Sen päätyttyä museolla voi viettää aikaa klo 22 asti.

Toivomme että osallistujat saapuisivat klo 16:30 mennessä. Aloitetaan heti kun kaikki on paikalla, kuitenkin viimeistään klo 17, jonka jälkeen larppiin ei pääse enää mukaan.

Tarjoilut ja tauot

Koko tapahtuman aikana on tarjolla pientä purtavaa, ja milloin tahansa saa ottaa taukoja. Museon ala-aulassa on wc-tilat, sekä ilmaiset lukittavat lokerot, jonne osallistujilla on pääsy koko illan ajan.

Turvallisuus

Museon tärkein sääntö on, ettei taideteoksiin saa koskea. Tämä pätee myös näyttelytilan seiniin sekä teosten jalustoihin, sillä ne voivat heilahtaa tai täristä (ja aiheuttaa vaaratilanteita tai turhia hälytyksiä). Museon sääntöjä on tärkeä noudattaa myös roolihahmossa. Turvallisuudesta muistutetaan ennen larpin alkua, ja näyttelytilan säännöistä sekä turvallisemman tilan periaatteista voi lukea tarkemmin etukäteen tästä linkistä.

Ennen larpin alkua muistutetaan myös siitä, mitä museossa saa tehdä. Esim. tanssia tai ryömiä, nauraa tai itkeä, tai arvostella taidetta niin kovaan ääneen kun lähtee.

Lämmittelytehtävä

Icelandic Love Corporation, Amos Andersonin muotokuva, 2010. Kuva: Stella Ojala / Amos Rex
Icelandic Love Corporation, Amos Andersonin muotokuva, 2010. Kuva: Stella Ojala / Amos Rex

(Huom. tämä lämmittelytehtävä on täysin vapaaehtoinen.)

Hyvät museovieraat -larppia edeltävässä työpajassa jokainen osallistuja valitsee taideteoksen, josta tulee tämän hahmo. Hahmonluonti tapahtuu ohjatusti larppia edeltävän työpajan aikana, ja tämä tehtävä johdattelee siihen, mikäli kaipaat alkulämmittelyä.

  1. Katso hetken yllä olevaa teoskuvaa. Mitä näet?
  2. Jos teos katsoisi sinua takaisin, mitä se näkisi?
  3. Mitä teoksen värimaailma kertoo hahmosta? Onko se hillitty, vakava, leikkisä, salaperäinen, ulospäinsuuntautunut, tai jotain muuta?
  4. Tarkkaile teoksen tekotapaa. Se on tehty sukkahousumateriaalista. Mitä se kertoo hahmon luonteesta?
  5. Millaisia muotoja teoksessa on? Voit tarkkailla kokonaisuutta tai zoomata ja keskittyä yksityiskohtaan. Kokeile toistaa muotoja kehollisesti, käsillä tai jaloilla, ota muutamia askelia matkien teoksen muotokieltä. Miten hahmo liikkuu?

Lämpimästi tervetuloa Amos Rexiin larppaamaan!