Schoooooool With Many Holes on kaikille Amos Rexin pääsylipun ostaneille museovieraille avoin ja ilmainen taidekoulu, joka koostuu 40 minuuttia pitkistä ”kouluista”. Kuka tahansa voi osallistua, eikä sinulla tarvitse olla aiempia taideopintoja taustalla!

 

Ofri Cnaani sekä
Warda Ahmed, Minna Henriksson, Tellervo Kalleinen, James Prevett, Vidha Saumya / Museum of Impossible Forms ja Caroline Suinner / Ruskeat Tytöt

Schoooooool With Many Holes (Mooooooonen reiän koulu) on lyhytkestoinen taidekoulu, joka pesiytyy museoon kuin loinen. Yhdeksänpäiväisen intervention aikana seitsemän taiteilijaa hajottaa perinteistä kahtiajakoa koulun, joka on sitoutunut opetustehtäväänsä, sekä museon, joka on keskittynyt perinteisesti näyttelytoimintaan ja kokoelmiin, välillä.

Ofri Cnaani on kutsunut seitsemän taiteilijaa pitämään kouluja/yksiköitä, joihin voit osallistua. ”Koulut” pidetään 26.–28.10. ja 1.–3.11. Maanantaina 28.10. pidetään performatiivinen konferenssi Bio Rexissä.

Kaikki tapahtumat sisältyvät museon pääsylipun hintaan. Tapahtumien kieli on suomi ja englanti, lisätietoja alla.
 Ei ennakkoilmoittautumista.

Aikataulu

koko päivän

  • “I will not make any more boring art”
    Exhibition space (near piano)

11:00–11:40

  • Vidha Saumya: Academic Quarter Sandwich
    Le Chat Doré
  • Warda Ahmed: Decolonial talk
    Studio Rex Glass Wall

11:30–12:10

  • James Prevett: Transitional Modelling
    Studio Rex
  • Minna Henriksson: Art in the Service of the Nation — Or why did Birger Carlstedt reject abstraction in early 1930s
    Lobby

12:00–12:40

  • Tellervo Kalleinen: Art Critic Class
    Lobby

12:30–13:10

  • Caroline Suinner: Connection workshop
    Lobby

13:00–13:40

  • Vidha Saumya: Academic Quarter Sandwich
    Le Chat Doré
  • Warda Ahmed: Decolonial talk
    Studio Rex Glass Wall

13:30–14:10

  • James Prevett: Transitional Modelling
    Studio Rex
  • Minna Henriksson: Art in the Service of the Nation — Or why did Birger Carlstedt reject abstraction in early 1930s
    Lobby

14:00–14:40

  • Tellervo Kalleinen: Art Critic Class
    Lobby

14:30–15:10

  • Caroline Suinner: Connection workshop
    Lobby
  • Ofri Cnaani: Drawing of Drawing Sessions
    Lobby

15:00–15:40

  • Vidha Saumya: Academic Quarter Sandwich
    Le Chat Doré
  • Minna Henriksson: Art in the Service of the Nation — Or why did Birger Carlstedt reject abstraction in early 1930s
    Lobby

15:30–16:10

  • James Prevett: Transitional Modelling
    Studio Rex
  • Tellervo Kalleinen: Art Critic Class
    Lobby

16:00–16:40

  • Warda Ahmed: Decolonial talk
    Studio Rex Glass Wall
  • Caroline Suinner: Connection workshop
    Lobby
  • Ofri Cnaani: How To Use The Internet
    Lobby

koko päivän

  • “I will not make any more boring art”
    Exhibition space (near piano)

11:00–11:40

  • James Prevett: Transitional Modelling
    Studio Rex
  • Warda Ahmed: Decolonial talk
    Studio Rex Glass Wall

11:30–12:10

  • Vidha Saumya: Academic Quarter Sandwich
    Le Chat Doré
  • Minna Henriksson: Art in the Service of the Nation — Or why did Birger Carlstedt reject abstraction in early 1930s?
    Lobby

12:30–13:10

  • Tellervo Kalleinen: Art Critic Class
    Lobby
  • Warda Ahmed: Decolonial talk
    Studio Rex Glass Wall

13:00–13:40

  • Minna Henriksson: Art in the Service of the Nation — Or why did Birger Carlstedt reject abstraction in early 1930s?
    Lobby

13:30–14:10

  • Vidha Saumya: Academic Quarter Sandwich
    Le Chat Doré

14:00–14:40

  • Warda Ahmed: Decolonial talk
    Studio Rex Glass Wall
  • James Prevett: Transitional Modelling
    Studio Rex
  • Ofri Cnaani: Drawing of Drawing Sessions
    Lobby

14:30–15:10

  • Minna Henriksson: Art in the Service of the Nation — Or why did Birger Carlstedt reject abstraction in early 1930s?
    Lobby
  • Tellervo Kalleinen: Art Critic Class
    Lobby

15:00–15:40

  • Ofri Cnaani: How To Use The Internet
    Lobby

15:30–16:10

  • James Prevett: Transitional Modelling
    Studio Rex
  • Vidha Saumya: Academic Quarter Sandwich
    Le Chat Doré

16:00–16:40

  • Tellervo Kalleinen: Art Critic Class
    Lobby

13:30–14:10

  • James Prevett: Transitional Modelling
    Studio Rex
  • Minna Henriksson: Art in the Service of the Nation — Or why did Birger Carlstedt reject abstraction in early 1930s?
    Lobby
  • Ofri Cnaani: How To Use The Internet
    Lobby

14:00–14:40

  • Vidha Saumya: Academic Quarter Sandwich
    Le Chat Doré
  • Warda Ahmed: Decolonial talk
    Studio Rex Glass Wall

14:30–15:10

  • Tellervo Kalleinen: Art Critic Class
    Lobby

15:00–19:00

  • Performative conference
    Over Realism: Passing Information, Radically!
    Bio Rexissä. Konferenssiin on vapaa pääsy.

14:30–15:10

  • Ofri Cnaani: Drawing of Drawing Sessions
    Lobby

15:00–15:40

  • Tellervo Kalleinen: Art Critic Class
    Lobby

15:30–16:10

  • Caroline Suinner: Connection workshop
    Lobby

11:30–12:10

  • Vidha Saumya: Academic Quarter Sandwich
    Le Chat Doré
  • Warda Ahmed: Decolonial talk
    Studio Rex Glass Wall

12:00–12:40

  • James Prevett: Transitional Modelling
    Studio Rex
  • Ofri Cnaani: Drawing of Drawing Sessions
    Lobby

12:30–13:10

  • Tellervo Kalleinen: Art Critic Class
    Lobby

13:00–13:40

  • Vidha Saumya: Academic Quarter Sandwich
    Le Chat Doré
  • Warda Ahmed: Decolonial talk
    Studio Rex Glass Wall

13:30–14:10

  • James Prevett: Transitional Modelling
    Studio Rex

14:00–14:40

  • Tellervo Kalleinen: Art Critic Class
    Lobby

14:30–15:10

  • Ofri Cnaani: Drawing of Drawing Sessions
    Lobby

15:00–15:40

  • Vidha Saumya: Academic Quarter Sandwich
    Le Chat Doré

15:30–16:10

  • Tellervo Kalleinen: Art Critic Class
    Lobby
  • James Prevett: Transitional Modelling
    Studio Rex

16:00–16:40

  • Warda Ahmed: Decolonial talk
    Studio Rex Glass Wall

11:30–12:10

  • Warda Ahmed: Decolonial talk
    Studio Rex Glass Wall
  • Vidha Saumya: Academic Quarter Sandwich
    Le Chat Doré
  • Caroline Sunnier: Connection Workshop
    Meeting: Lobby

12:00–12:40

  • James Prevett: Transitional Modelling
    Studio Rex

12:30–13:10

  • Tellervo Kalleinen: Art Critic Class
    Lobby
  • Warda Ahmed: Decolonial talk
    Studio Rex Glass Wall

13:30–14:10

  • Vidha Saumya: Academic Quarter Sandwich
    Le Chat Doré
  • Caroline Suinner: Connection workshop
    Meeting: Lobby

14:00–14:40

  • James Prevett: Transitional Modelling
    Studio Rex
  • Warda Ahmed: Decolonial talk
    Studio Rex Glass Wall

14:30–15:10

  • Tellervo Kalleinen: Art Critic Class
    Lobby

15:30–16:10

  • James Prevett: Transitional Modelling
    Studio Rex
  • Vidha Saumya: Academic Quarter Sandwich
    Le Chat Doré
  • Tellervo Kalleinen: Art Critic Class
    Lobby

Ohjelma

Taiteilijat ja taiteilijaryhmät lainaavat taidekoulusta tuttua sanastoa ’hahmopiirustuksesta’ erilaisiin ’kursseihin’. He luovat näiden pohjalta uusia performatiivisia interventioita, jotka horjuttavat ja kyseenalaistavat näiden käsitteiden sovinnaisuuksia.

Tässä projektissa taidekoulusta tulee sekä tutkimuskohde että keino tarkkailla lähietäisyydeltä käsitteitä kuten ’ammattimaistuminen’, ’koulutus’, ’hyödyllinen’ tieto sekä ’lopputyö’.

Projektin taiteilijat, ajattelijat ja aktivistit haastavat ajattelemaan: Mitä opettaminen tarkoittaa? Kuinka tulla taiteilijaksi tämän päivän maailmassa? Mitä saattaa käydä kun vakiintuneet opetusmenetelmät ja taidekoulun säännöt ja lainalaisuudet asetetaan julkisen tarkkailun kohteeksi?

Koulut / yksiköt

Warda Ahmed: Decolonial talk

Kolonialismin purkuseinä

Tehdään yhteistä sarjakuvateosta seinälle. Taitelijan tekemistä alkupisteistä sarjakuva jatkuu horisontaalisesti ja vertikaalisesti tuottaen aina uusia ymmärryksiä ja versioita yhteiseen keskusteluun. Sarjakuvan muodostumista ohjaa taitelijan alkuintro, taiteilijan tuottamat hahmot ja taidehistorian viittaukset. Tavoitteena pajassa on herättää ihmettelemään, keskustelemaan, kiinnostusta sarjakuvaan menetelmänä ja ymmärryksen tuomaa empatiaa.

Tilaisuus on suomeksi.

Sarjakuvantekijä, opettaja ja kuvittaja Warda Ahmed on pääkaupunkiseudulla vaikuttava taiteilija. Antirasistisena feministinä Warda osallistuu julkiseen keskusteluun yhteiskunnan eriarvoistavista rakenteista erityisesti vähemmistöjen näkökulmasta. Tällä hetkellä hän työskentelee Koneen säätiön rahoittamassa Sarjakuva ja siirtolaisuus hankkeessa. Ahmed tekee sarjakuvia oman sukunsa siirtolaisuustarinoista.

James Prevett: Transitional Modelling

Luomme pareittain kaksikasvoisia Janus-päitä ajastettuina harjoituksina. Osallistujat mallintavat parinsa kasvot savesta samaan aikaan kun pari muovaa omat kasvonsa kaksikasvoisen pään toiselle puolelle.

Tilaisuus on englanniksi.

James Prevett luo asioita jotka kokoavat ihmisiä ympärilleen – esineitä, tapahtumia, tekstiä, videoita. Usein eri elementit tulevat yhteen veistoksina. Hänen työskentelynsä pohjautuu voimakkaaseen mielenkiintoon tutkia fyysisyyden osatekijöitä sekä näiden laajennoksia veistoksellisen ajattelun kautta. Hänen töitään on nähty muun muassa Britanniassa, Thaimaassa, Singaporessa, Virossa, Yhdysvalloissa, Itävallassa ja Brasiliassa. Prevett osallistui Venetsian arkkitehtuuribiennaliin 2006 osana Iso-Britanniaa edustanutta työryhmää. Hän asuu ja työskentelee Helsingissä ja toimii Kuvataideakatemian kuvanveiston tuntiopettajana.

Minna Henriksson: Art in the Service of the Nation — Or why did Birger Carlstedt reject abstraction in early 1930s?

Taide valtion palveluksessa – Eli miksi Birger Carlstedt hylkäsi abstraktion 1930-luvun alussa?

Tämä taidehistorian luento on esityksellinen interventio Birger Carlstedtin näyttelysaleissa. Luennon aihe pohjautuu 1930-luvun alun hetkiin jolloin Carlstedtia kehotettiin vahvasti olemaan työskentelemättä abstraktin maalauksen parissa. Ajan tärkeimmät taidekriitikot Suomessa – Onni Okkonen, Ludvig Wennervirta ja Edvard Richter – syyttivät taiteilijaa kansainvälisten taidetrendien sokeasta seuraamisesta ja silmien sulkemisesta perisuomalaisilta taideaiheilta. Kriitikoiden mukaan taiteilijoiden olisi tullut turvautua suomalaiseen luontoon ja hyödyntää sitä peilaavia väripaletteja töissään sen sijaan että matkisi kirkasväristä venäläistä konstruktivismia ja Alankomaiden De Stijl -liikettä. Carlstedt palasi abstraktin kielen pariin vasta 1950-luvulla, ja tällä kertaa hänen annettiin jäädä sen äärelle.

Tämä luentoperformanssi käsittelee taidetta joka jumittuu nationalististen vaatimusten ja kansainvälisten pyrkimysten väliin. Tapahtuma toimii kutsuna tutkia kriittisellä silmällä taidehistorian opetusta suhteessa kansakunnan historiaan.

Tilaisuus on suomeksi.

Minna Henriksson syntyi Oulussa 1976. Hän opiskeli taidetta Brightonissa, Helsingissä sekä Malmössä ja on sittemmin asunut pitkiä jaksoja Kaakkois-Euroopassa. Hän palasi Helsinkiin 2009 ja koki akuutin tarpeen reagoida päätään nostaneeseen nationalismiin ja rasismiin. Hänet palkittiin Anni ja Heinrich Sussmann -taidepalkinnolla 2017 demokratian ideaaleille ja fasisminvastaisuudelle omistautuneesta työstään.

Vidha Saumya: Academic Quarter Sandwich

Akateeminen varttileipä

Schoooooool With Many Holes:issa valmistetaan voileipiä niin sanotun akateemisen vartin aikana – eli varttitunnin kestoisen hetken luennon oletetun alkamishetken ja sen todellisen alkamisen välissä. Le Chat Doré -kahvilassa pohditaan taiteellisen nälän ja arkisen voileipähimon välisiä yhtymäkohtia. Mitä leivän väliin sujahtavat ainekset tarkoittavat? Kuinka voimme kerrostaa näitä aineksia ihanneleiväksemme? Jaamme yhdessä nälkäisiä ajatuksia museokahvilassa ja valmistelemme voileipiä – vieläpä syöden ne.

Tilaisuus on englanniksi.

Vidha Saumya on piirtäjä, runoilija, kokki ja kirjantekijä. Hänen visuaalista silmäänsä inspiroivat yhteen kokoontuvat kehot, populaarikulttuuri ja käsitykset epämuotoisuudesta. Hän on yksi Museum of Impossible Forms -projektin perustajajäsenistä. Saumya työskentelee tällä hetkellä Kone-säätiön rahoittaman hankkeensa ’Monumentless Moments: Utopia of Figureless Plinths’ parissa.

Tellervo Kalleinen: Art Critic Class

Taidekritiikkitunti

Yksi taideopetuksen kulmakivistä on kritiikki: ohjaaja ja muut opiskelijat antavat palautetta opiskelijan taideteoksista. Tellervo Kalleisen taidekritiikkitunnilla osallistujat saavat jakaa näkemyksiään toistensa töistä. Tilanteen tekee kummalliseksi vain se, että teokset ovat näkymättömiä. Tämän ei kuitenkaan anneta häiritä intohimoista palautekeskustelua!

Tilaisuus on suomeksi.

Tellervo Kalleisen taide pohjautuu yhteiskehittämiselle yhdessä osallistujien ja muiden taiteilijoiden kanssa. Hän perusti Valituskuoro-konseptin yhdessä Oliver Kochta-Kalleisen kanssa. Projekti on jalkautunut yli 200 kaupunkiin maailmanlaajuisesti avoimesti jaettuja ohjeita seuraavana konseptina. Kalleinen ja Kochta-Kalleinen ovat toteuttaneet useita osallistavia elokuvallisia teoksia joita on ollut näytteillä taideinstituutioissa kuten Mori Art Museum (Tokio), MoMA PS1 (New York), Shedhalle (Zürich) ja Ars Electronica Center (Linz). Tällä hetkellä Kalleinen ja Kochta-Kalleinen työstävät projektia ’Keskustelupuisto – peli yhteisestä maaperästä’ Raumalla. Taiteilijaduo palkittiin 2012 AVEK-mediataidepalkinnolla sekä 2014 Ars Fennicalla.

Caroline Suinner: Connection workshop

Yhteystyöpaja

Tässä työpajassa tutkimme miten luoda yhteyksiä, kuulla ja tulla kuulluksi. Luomme tilaa ihmisläheiselle viestinnälle liikkeen ja tarkkailemisen myötä, riisuudumme arkirutiineistamme sekä puristavista rooleista. Emme aina huomioi että koko koulutusjärjestelmä tai uuteen instituutioon tai projektiin hyppääminen saattavat joidenkin mielestä tuntua mahdottomilta tehtäviltä, tai että jotkut saattavat tuntea itsensä näkymättömäksi läpi kouluvuosien. Meidän on tuotava kanssakäyminen opetusaineeksi.

Tilaisuus on suomeksi.

Caroline Suinner kutsuu itseään erinomaisen sivistymättömäksi. Helsinkiläisen taiteilijan mukaan altaan syvään päähän ei aina tarvitse hypätä.

Caroline Suinner on Ruskeat Tytöt Median luova johtaja ja osaperustaja, sekä yksi Pehmee-kollektiivin kahdesta jäsenestä. Vapaa taiteilija ja aktivisti.

Ofri Cnaani and many friends: “I will not make any more boring art”

Ofri Cnaani ja ystävät: ”En tee enää tylsää taidetta”

Tämä on tuttua jokaiselle taidetta opiskelleelle: näennäisen yksinkertainen taidetehtävä joka haastaa osallistujat ja opiskelijat äärirajoilleen. Ofri Cnaani lainaa tuttua opetustapaa taiteen parista ja venyttää sen ystävineen absurdeihin mittoihin. Pitkäkestoisessa tehtävässä palataan taiteilija John Baldessarin opetusmateriaaliin Class Assignments 1970-luvulta. Annettua tehtävää suoritetaan uudelleen ja uudelleen kymmenen päivän ajan päättymättömänä kehänä. Kävijät saavat tulla ja mennä niin kuin haluavat, seuraten ja osallistuen annettuihin kehotteisiin sekä inspiroituen hetkestä. Tehtävien välissä kysymme voiko taidetta opettaa ja jos voi niin kenen toimesta? Performanssi kuluttaa loppuun nyt jo osaksi kaanonia miellettyjä taideharjoituksia sekä mestari-tekijä-opettajan tekstejä, jotka häivyttävät esineen ja keskustelun rajoja. Ota mukaan matkapuhelimesi, työpajassa hyödynnetään puhelimen kameraa!

Tilaisuus on englanniksi.

Ofri Cnaani on monialainen taiteilija ja opetusalan ammattilainen. Hänen näyttelyitään ja performanssejaan on nähty monissa taideinstituutioissa ja -tapahtumissa, mm.: Tate Modern, Englanti; Metropolitan Museum of Art, New York; Inhotim Institute, Brazil; Israel Museum; Kiasma, Helsinki; MoMA PS1, New York; BMW Guggenheim Lab, New York; The Fisher Museum of Art, Los Angeles; Twister, Network of Lombardy Contemporary Art Museums, Italia; Kunsthalle Galapagos, New York; Herzlyia Museum of Art, Israel; Moskovan biennaali; The Kitchen, New York; Bronx Museum of the Arts, New York; Kunsthalle Wien, Itävalta; Arnolfini, Bristol; Tel Aviv Museum, Israel; Prahan triennaali, Tsekki. Cnaani on tällä hetkellä tohtoriopiskelija Lontoon Goldsmiths-yliopiston Curatorial/Knowledge-ohjelmassa visuaalisen kulttuurin tiedekunnassa.

Ofri Cnaani: Drawing of Drawing Sessions

Piirtämisen piirtäminen

Drawing of Drawing Sessions on osallistava, jatkuva performanssi joka pohjautuu historiallisten museoiden piirustustuokioiden perinteeseen. Lähdemme liikkeelle yhdestä henkilöstä joka istuu Birger Carlstedtin teoksen edessä ja luonnostelee näkemäänsä paperille; hänen takanaan istuu seuraava henkilö lyhyen etäisyyden päässä joka taas piirtää edessään piirtävää henkilöä. Hänen takanaan oleva henkilö taas piirtää koko edessään näkyvää kuvaelmaa, ja niin edelleen. Tästä muodostuu piirtäjiä piirtävien jono ja museotilasta muodostuu pedagoginen ”mise en abyme”, peilirakenne.

40-minuuttinen performanssi sisältää useita kanonisia piirustustehtäviä, aina pienellä koukulla. Jokaisen tehtävän jälkeen jonon ensimmäinen siirtyy viimeiseksi, muuntaen performanssitilanteen piirretyksi ihmisletkaksi joka liikkuu jatkuvasti tilassa ja siirtää keskipistettään, samalla haastaen keskustelua taidoista, taidekoulutuksesta, subjektiivisuudesta ja aktiivisesta näkemisestä. Työpajaan saa osallistua missä vaiheessa hyvänsä ja sieltä saa poistua kun siltä tuntuu.

Tilaisuus on englanniksi.

Ofri Cnaani: How To Use The Internet

Kuinka käyttää internetiä

Kun internet oli vielä uusi ”juttu”, taideopiskelijat ja heidän opettajansa puntaroivat ahkerasti onko tietokonepohjainen taide (eli verkkotaide) uusi taiteenlaji. Ja jos näin todella on, miten tutkimme internetiä tai teemme taidetta siitä? Neljännesvuosisata eteenpäin ja ’kuinka käyttää internetiä’ on polttava kysymys hetkellä jossa valtaosa sisällöistämme ja viestinnästämme syntyy verkkosovelluksissa. Olemmeko kohdanneet internetin poisoppimisen? Ofri Cnaanin internettunnilla osallistujat ”kirjautuvat ulos” pohtiakseen yhdessä mikä internet on, missä se sijaitsee ja voidaanko sitä hyödyntää taiteentekemisessä.

Tilaisuus on englanniksi.

Yhteistyössä: HIAP – Helsinki International Artist Programme, ja Praxis Master’s Programme, Academy of Fine Arts, Uniarts Helsinki.