Game Amos 2023

This event will be held in Finnish.

Game Amos
9.5. klo 9–14
Online tapahtuma, kaikille avoin ja ilmainen!

 

Game Amos on poikkitaiteellinen online-tapahtuma, jossa törmäytetään pelit ja muut taiteen alat siltoja rakentaen. Tapahtumassa keskitytään peleihin taiteenlajina, jota emme vielä tunne kovin hyvin. Haemme keskustelupintaa perinteisempien taiteiden parista, mutta myös yllättävistä uusista suunnista.

Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenten saatossa nousseet marginaalista viihteen ja kulttuurin ytimeen. Nykyään ne ovat yksi kulutetuimmista viihdemuodoista. Pelit ovat kuitenkin paljon enemmän kuin kevyttä kännykkäviihdettä, rajua räiskintää tai sähköistä sähinää. Ikänsä pelien parissa kasvaneiden sukupolvien murtautuessa päätöksentekoelimiin, taidemaailmaan ja kaikkiin muihin yhteiskunnan osa-alueisiin, ei pelejä voida enää sivuuttaa pelkkänä nuorison näpertelynä.

Digitaalisten pelien vanavedessä myös lautapelit, immersiiviset kokemukset ja ylipäänsä elämän pelillistyminen ovat nousseet kiihtyvään kasvuun. Pelitaiteesta puhuttaessa pitääkin katsoa myös ruudun ja teknologian ulkopuolelle – kohti ihmistä ja pelien merkityksiä meille. Pelitaide on enemmän kuin audiovisuaalisuutta. Sen ytimessä on osallistumisen ja vaikuttamisen kokemus. Pelaaja on vastuussa peliteoksen valmistumisesta ja siksi pelit voivat olla valtavan voimakkaita kokemuksia.

Game Amos on kaikille avoin ja ilmainen ja sopii kaikille peleistä ja taiteesta kiinnostuneille taitajille ja harrastajille! Tapahtuma järjestetään tiistaina 9.5. klo 9.00–14.15. Online streamiin voi liittyä läpi tapahtuman ja osallistujilla on mahdollisuus jättää kommentteja puhujille ja keskustella aiheista. Tapahtuma streamataan livenä ja sitä ei tallenneta myöhemmin katsottavaksi.

Game Amoksen ohjelma on suomeksi.

Ilmoittaudu mukaan; lähetämme linkin tapahtuman striimiin sinulle suoraan sähköpostiin. Lisäksi lähetämme ilmoittautuneille muistutuksia tapahtuman lähestyessä.

Oops! We could not locate your form.

Ohjelma

Ohjelma

Taiteilijoiden pelejä ja pelitaidetta

Tässä sessiossa puhujat edustavat pelien ja taiteen yhdyspinnassa monipuolisia näkemyksiä peleihin, niiden tekemiseen ja suhteeseen yleiseen taidekeskusteluun. Mukana on niin pelaajataustaisia taiteilijoita, Generation -näyttelyssä mukana olevia nuoria taiteilijoita, kuin kokeneita pelintekijöitä.

Sessio on suunnattu erityisesti kulttuurialan päätöksentekijöille, koulutusportaalle ja mediakasvattajille, mutta puheet sopivat myös opiskelijoille yläasteelta ylöspäin.

9.00–9.10 Tervetuloa
Aloitussanat, Jaakko Kemppainen ja Kai Kartio

9.10–9.25 Reija Meriläinen – What is Reija playing
Media jota kulutamme näkyy siinä mitä tuotamme. Meriläinen kertoo taiteestaan ja sen yhteyksistä pelimaailmoihin ja fanitaiteeseen.

9.25–9.55 Jaakko Stenros – Pelit kulttuurina
Pelit ovat vanhempia kuin elokuva, teatteri ja kirjallisuus. Ne ovat nyt ja ovat aina olleet kulttuuria. Pelit voivat myös olla taidetta, mutta silloin niiden pitää kestää myös kritiikkiä.

9.55–10.10 Eero Tiainen – Intiimi peli
Miten virtuaalinen avatar-muoto vaikuttaa live-kohtaamiseen? Millä tavalla kehollisuus laajentaa pelien mahdollisuuksia?

Rakkaussimulaatio EVE on virtuaalitodellisuutta, pelitaidetta ja elokuvallisuutta yhdistävä immersiivinen teatterikokemus. Ohjaaja Eero Tiainen kertoo kehollisten pelimekaniikkojen kehittämisestä, leikin dramaturgiasta sekä intimiteetin rakentamisesta kahden pelaajan välille.

10.10–10.25 Tauko

10.25–11.15 Keskustelu
Aamusession taiteilijat, juontajat ja lähetyksen seuraajat keskustelevat taiteesta, peleistä, yhteiskunnasta ja elämästä.

11.15–12.00 Lounastauko

Pelit taideteoksina

Iltapäivässä sukellamme syvemmälle pelien maailmaan. Etsimme vastauksia siihen, miten pelit näyttäytyvät taiteellisina teoksina. Ovatko kaikki pelit taidetta? Kuinka pelintekijä kokee oman taiteilijuutensa? Entä kuinka pelit sopivat taidemuseon näyttelyyn muiden taiteenlajien joukkoon? Voidaanko pelillistämisestä tehdä taidetta?

12.00–12.30 Melanie Orenius ja Laura Porola – Pelillisyys Amos Rexin yleisötyössä
Amos Rexin museolehtori Melanie Orenius ja yleisötyön kuraattori Laura Porola esittelevät, miten eri tavoin pelillisiä elementtejä on hyödynnetty museon yleisön ja taiteen yhteen tuomisessa (seinäteksteissä, opastuksilla, taidepajoissa, tapahtumissa) – ja miksi.

12.30–13.15 Kaisa Kangas – Miten suunnitella yhteisö?
Larpeissa eläydytään yhdessä rakennettuihin kuvitteellisiin yhteisöihin. Miten larppisuunnittelija kätilöi yhteistä maailmaa, miten yhteinen kokemus vaikuttaa osallistujiin, ja mitä yhteisölle tapahtuu larpin jälkeen?

13.15–14.00 Aki Raula – Tietokonegrafiikka – alakulttuurista valtavirtaa
Kertomus siitä kuinka tietokoneella tuotettu grafiikka (digitaalinen taide) murtautui 80-/90-lukujen Demoscene-alakulttuurista osaksi videopeliteollisuutta ja sitä kautta osaksi suuren yleisön tietoisuutta 2000-luvun puolella.

14.00 Loppusanat
Loppusanat ja yhteenveto, Jaakko Kemppainen

Puhujat

Reija Mer­iläi­nen

Reija Meriläinen on helsinkiläinen taiteilija, jonka teoksissa sosiaaliset jännitteet ja keholliset kokemukset materialisoituvat. Usein teokset vihjaavat valta-asetelmiin tai väkivaltaan, vaikka ne olisivat visuaalisesti pehmeitä. Meriläisen teoksia on esitetty useissa ryhmä- ja yksityisnäyttelyissä Suomessa ja ulkomailla, muun muassa ARS17-näyttelyssä nykytaiteen museo Kiasmassa Helsingissä ja Kehon Kuva -näyttelyssä Wäinö Aaltosen museossa Turussa. Vuonna 2019 Meriläiselle myönnettiin mediataiteen AVEK-palkinto.

Jaakko Stenros

Dosentti Jaakko Stenros on peli- ja leikkitutkija Tampereen yliopistolta. Hän on tutkinut mm. pelien sääntöjä, sopimatonta leikkiä, larppien estetiikkaa ja nuorten pelikulttuuriosallistumista. Hän on julkaissut kymmenen kirjaa ja yli 90 artikkelia peleistä, kuratoinut näyttelyitä Suomen pelimuseolla ja tehnyt yhteistyötä taiteilijoiden ja pelimuotoilijoiden kanssa. Hän vetää kansainvälistä pelitutkimuksen maisteriohjelmaa.

Eero Tiainen

Eero Tiainen (s. 1985) on suomalainen VR-kokemussuunnittelija ja -ohjaaja. Hänen työssään yhdistyvät dramaturgia, pelisuunnittelu ja kokemussuunnittelu virtuaalitodellisuuteen. Tiainen on Espoon kaupunginteatterin – Kansainvälisen teatterin – kanssa yhteistyössä tuotetun uraauurtavan VR-näytelmän Rakkaussimulaatio EVE taiteellinen johtaja. Hän on myös XR Art Festival Embracen johtaja. Aiemmin Tiainen on työskennellyt useissa virtuaalisen todellisuuden tutkimusryhmissä Aalto-yliopistossa. Tiainen edistää XR-alaa myös Suomen Virtuaalitodellisuuden yhdistys FIVR ry:n hallituksessa.

Melanie Orenius ja Laura Porola

Melanie Orenius ja Laura Porola ovat museopedagogiikkaan ja nykytaiteeseen erikoistuneita kuvataidekasvattajia. He työskentelevät Amos Rexin yleisötyötiimissä museolehtorina ja yleisötyön kuraattorina, jossa he hyödyntävät jaettua intohimoa pelimaailmaa ja sen pedagogisia ulottuvuuksia kohtaan.

Kaisa Kangas

Kaisa Kangas on suunnitellut larppeja yli 20 vuoden ajan. Hänet tunnetaan parhaiten palestiinalaisten kanssa yhteistyössä tehdyistä, Palestiinan tilannetta käsittelevistä larpeista Halat hisar ja Seaside Prison. Kaisa on myös kirjoittanut larppeja käsitteleviä artikkeleita ja oppikirjaosioita ja tekee parhaillaan yleistajuista tietokirjaa larpeista.

Aki Raula

Aki Raula (s. 1976) on valokuvausta ja graafista suunnittelua harrastava pelisuunnittelija. Hän on viettänyt nuoruutensa 1980-luvulla syntyneen Demoscene-alakulttuurin parissa. Raulan pelialan ura alkoi 1990-luvulla peligrafiikan parissa. Ensimmäisiin hänen grafiikkaa ja suunnittelua sisältäviin peleihin lukeutuvat mm. Housemarquen ‘Alien Incident’ (1996), sekä Remedyn ‘Max Payne’ (2001) ja ‘Max Payne 2: The Fall of Max Payne’ (2003). Myöhemmin hän on laajentanut suunnitteluosaamistaan myös käytettävyyden ja käyttöliittymien puolelle (UX & UI). Nykyisin Raula toimii freelance-suunnittelijana.