game amos amos rex

Game Amos on seminaari ja pelitaiteen online-tapahtuma, jossa on tarjolla puhetta ja tekemistä niin ammattilaisille, kuin kaiken ikäisille taiteen nauttijoille.

Pelit ovat nopeasti kehittyvä ja yleistyvä taidemuoto, jonka otamme Game Amos -seminaarissa taiteiden syleilyyn. Syväluotaavien puheiden ja keskustelujen avulla rakennamme siltoja pelitaiteen ja muiden taiteen alojen välille.

Tapahtuma on syntynyt yhteistyössä Suomen ensimmäisen pelitaiteen läänintaiteilijan Jaakko Kemppainen (FM, MA) kanssa. Kemppainen on työskennellyt pelituotannon sekä alan opetuksen ja kehittämisen parissa lähes koko 2000-luvun, ja yli 20 julkaistun peliprojektin parissa, tekstiviesti-televisio-visailuista virtuaalitodellisuusseikkailuihin. Hän on myös kirjoittanut pelisuunnittelusta kiinnostuneille harrastajille ja opiskelijoille suunnatun Pelisuunnittelijan peruskirjan.
Tapahtuma on ilmainen.

Game Amos -tapahtumaan pääset täältä.

Yhteistyössä:

Ohjelma

9:15-9:30 Avaussanat 

Sessio 1

Tässä sessiossa suomalaiset tekijät puhuvat omasta taiteestaan. Puhujat edustavat pelien ja taiteen yhdyspinnassa monipuolisia näkemyksiä peleihin, niiden tekemiseen ja suhteeseen yleiseen taidekeskusteluun. Sessio on suunnattu erityisesti kulttuurialan päätöksentekijöille, koulutusportaalle ja mediakasvattajille, mutta puheet sopivat myös opiskelijoille yläasteelta ylöspäin.

Sessio on suomenkielinen. 

9:30-11:00 Me teemme pelitaidetta
Samuli Jääskeläinen
GORS
Marko Taiminen
Juho Kuorikoski 

 

Sessio 2

Seuraavissa, englanninkielisissä puheenvuoroissa rakennetaan siltoja pelien ja muiden taiteenlajien välille. Yhteiseksi kattoteemaksi on valittu psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen. Jokaisessa teemassa pelitaiteilija ja muiden taiteenalojen edustaja saavat aikaa esitellä omia näkemyksiään ja jakaa ajatuksia toisen taiteilijan kanssa.  

Sessio on englanninkielinen.

11:20-12:30 Body
Artor Jesus Inkerö
Vera Schneider 

Millainen on keho taiteen ja pelaamisen välineenä?  

12:30-13:30 Lounastauko  

13:30-14:40 Mind
Stuart Nolan
Noora Heiskanen 

Manipuloimmeko kokijoita, vai ohjailemmeko heitä haluamaamme suuntaan?  

14:50-16:00 Social
Oona Tikkaoja
Ziba Scott

Miten löydämme yhteyden toisten ihmisten kanssa? Voiko tuntemattoman kanssa olla vuorovaikutuksessa? 

Puhujat

Samuli Jääs­ke­läi­nen 

Samuli Jääskeläinen on tehnyt yli sata videopeliä. Hänen pelikehityshistoriaan kuuluu niin vanhat 80-luvun klassikkokonsolit kuin futuristiset kvanttitietokonetta hyödyntävät oppimispelit ja kaikkea siltä väliltä. Arkisin hän työskentelee Varjolla virtuaalitodellisuuden uusimpien saavutusten äärellä. Omalla ajallaan hän tekee pieniä pelejä pelijameilla ja matkustelee ympäri maailmaa tutustuen aina paikalliseen pelikulttuuriin ja pelinkehittäjiin. 

GORS

Esitystaiteilijat Nooa Kekoni ja Jessica Piasecki tekevät yhteistyötä kehon taiteen, performatiivisuuden ja pelillisyyden rajapinnoilla. Vuonna 2020 he tuottivat yhdessä Amos Rexin ja Generation 2020 -näyttelyn kanssa peliesityksen GORS, jonka pelihahmot eli esiintyjät etenivät yleisön tekemistä valinnoista. Tämän kaltainen monikerroksinen interaktio instituutioiden, työryhmien ja yleisöjen välillä on Jessican ja Nooan intressien keskiössä.

Marko Taiminen 

Taiteilija Marko Taiminen työskentelee poikkitaiteellisesti eri taiteenaloilla. Tällä hetkellä hän työskentelee vuorovaikutteisesti sekä tanssin että teatterin kentällä fuusioiden näitä kahta taiteenlajia keskenään. Taiminen on pitkän linjan pelitaiteentekijä (liveroolipelit), joissa hän tutkii yhteiskunnallisia ja kulttuurin kysymyksiä. Tunnetuimmat pelit ovat Selittämätön – vaellusliveroolipeli ihmisvihasta ja kulttuureista ja sisällissotaan sijoittuva Kaksi päivää, Kolme yötä – kysymyksiä moraalista -liveroolipeli. Taimisen pelit tunnetaan kentällä erityisesti niiden taiteellisista ambitioista ja siitä, miten hän niissä yhdistelee eri taiteenaloja ja sääntöjä keskenänsä.  

Juho Kuo­ri­kos­ki 

Juho Kuorikoski on yksi Platonic Partnership -nimisen pelistudion perustajista. Yhtiö on erikoistuneet tarinallisiin peleihin, joilla he pyrkivät herättämään tunteita. Studion tunnetuin teos on Lydia, kerronnallinen pelikokemus, joka käsittelee päihteidenkäyttöä pienen lapsen näkökulmasta. Juho julkaisi viime vuonna Good Mourning -pelin, joka käsittelee jokapäiväisen elämän nousuja ja laskuja, valintoja ja sattumia. Juho näkee pelit tarinoina, ja pelien interaktiivisuus on tapa kertoa niitä. 

Vera Schneider 

Vera Schneider on helsinkiläinen kulttuurituottaja, toimitusjohtaja sekä liveroolipelien tuottaja ja suunnittelija. Liki kahden vuosikymmenen harrastaminen on kääntynyt ammatiksi, jossa pelaamisen ja kokemisen ymmärtäminen, sekä pelien kehollisuus on päivittäin läsnä. Schneider toimii Beyond Play Oy: toimitusjohtajana ja työskentelee aktiivisesti yhdistyskentällä suomalaisen liveroolipelikulttuurin ja -taiteen tukemiseksi. 

Artor Jesus Inkerö 

Taiteilija Artor Jesus Inkerö (s. 1989) käyttää teoksissaan usein performanssia, videota, ääntä, tekstiä ja valokuvaa. Inkerö on tunnettu kehollisesta projektistaan, jossa hän pyrkii muuntamaan kehoaan puhe-, ääni- ja käytösterapian avulla, sekä ruokavalion, liikunnan ja pukeutumisen kautta. Inkerön teoksia on ollut esillä New Museumissa New Yorkissa, Beursschouwburg-teatterissa Brysselissä, Kunsthal Charlottenborgissa Kööpenhaminassa, Center for Contemporary Photographyssa Melbournessa ja Nykytaiteen museo Kiasmassa Helsingissä.

Stuart Nolan 

Stuart on toiminut ammattiesiintyjänä ja taiteilijana viimeiset 40 vuotta. Tällä hetkellä hän tekee väitöskirjaa Lancaster Institute for the Contemporary Artsiin (LICA), tutkien ajatusten lukemisen kulttuurihistoriaa ja suoraan kuluttajille markkinoitavan neuroteknologian käyttöä. Taiteellisessa työssään hän yhdistää hämäyksen perinteistä taitoa innovatiivisiin ja kyseenalaisiin teknologioihin, jotka ovat viime aikoina sisältäneet ajatuksia lukevan robottilinnun, taikuuteen uskovan tekoälyn ja laitteen joka tekee henkilön käden näkymättömäksi.  

Noora Heiskanen 

Noora Heiskanen on digitaalitaiteilija, kokenut visuaalinen suunnittelija ja pelinkehittäjä, joka on tehnyt useita vuosia tutkimus- ja kehitystyötä erityisesti tieteen visualisoinnin ja tarinankerronnan parissa. Viimeaikoina hän on työskennellyt erityisesti kvanttifysiikan visualisoinnin ja virtuaalisen tarinankerronnan parissa sekä kuvittanut kirjan, samalla opiskellen päätoimisesti Aalto-yliopistossa pelisuunnittelua. Noora harrastaa mm. virtuaalimaalausta, tietokonepelejä ja boffausjousiammuntaa.   

Oona Tikkaoja 

Taiteen tohtori Tikkaoja on kiinnostunut tekemään julkista taidetta yhteistyössä erilaisten ihmisryhmien kanssa. Hän on myös kokenut opettaja ja toisinaan pelillisiä muotoja saavien kehitysprojektien fasilitaattori. 

Ziba Scott 

Ziba Scott kutsuu itseään nimellä Popcannibal. Hän oleilee Bostonin liepeillä tehden pelejä jotka tutkivat fantasian ja merkitystellisten toimintojen välisiä linjoja. Mutta hän tekee myös hupsumpia juttuja. Hänen vuosikymmenensä indie-kehittäjän on ollut täynnä omaperäisiä pelejä, asiakasprojekteja ja ystäviä. Hänet on palkittu mm. Games Beyond Entertainment BAFTA:lla ja IndieCaden Europe Grand Prix -palkinnolla.