Amos Rex har glädjen att presentera den palestinsk-danska video- och installationskonstnären Larissa Sansours (f. 1973) första stora separatutställning i Finland. Det förflutna, nuet och möjliga framtider möts i den mörktonade utställningen där politiska men också universellt mänskliga aktuella teman flätas samman med uppdiktade världar genom berättargrepp från science fiction, dokumentärt material och opera.
Larissa Sansours verk kännetecknas av en filmatisk och noggrann visuell estetik som inbjuder dig att fördjupa dig i framtida landskap där det är möjligt att tänka annorlunda. Utställningen, som bland annat handlar om det palestinska folkets förlust av sitt land och den ständigt hotande miljökatastrofen, väcker medkänsla och vidgas till universella studier i sorg, minne och nedärvt trauma. Sansour använder sig av sci-fins spekulativa berättarstil för att blicka mot framtiden samt experimentell visuell gestaltning. Genom sina verk omformulerar hon en nation på ruinens brant och sitt hemlands historia. Konstnärens egna levda erfarenheter och kulturarv fungerar som källor för hennes konstnärliga produktion.
Utställningen erbjuder en möjlighet att stanna upp och reflektera inte bara över Israel-Palestina-konfliktens långa historia, utan också över nationell identitet, delade mänskliga erfarenheter och kollektiva minnen.
De sju verkens innehållsmässiga tyngd får styra vandringen genom utställningen – berättelsen går från ett blytungt trauma till lyckan i att landa på månens yta. Sansours verk som är skapade mellan 2009 och 2022 är filmatiska, vemodigt vackra och mångbottnade: sammanlagda längden på videoverken i utställningen är 92 minuter. Reservera tillräckligt med tid för ditt museibesök om du vill se alla videoverk från början till slut. Språket i verken är arabiska och de är textade på engelska, finska och svenska. Ett konstverk är textat också på arabiska.
Larissa Sansour-utställningen visas på Amos Rex 9.10.2024–2.3.2025. Utställningen är kurerad av Terhi Tuomi.
Konstnären
Larissa Sansour
Den palestinsk-danska Larissa Sansour (f. 1973, östra Jerusalem) är en internationellt hyllad video- och installationskonstnär vars mångfacetterade karriär sträcker sig från början av 2000-talet till idag. Sansour började sin karriär med måleri men övergick snart till fotografi och videokonst.
Konstnärens tidiga verk kombinerade populärkultur, humor och aktivism. Idag fokuserar Sansour även på att behandla politiska ämnen genom science fiction och experimentell film. Hon samarbetar nära med författaren och regissören Søren Lind, och de flesta verken på utställningen i Amos Rex är resultatet av deras samarbete.
Larissa Sansours verk har visats på många konstinstitutioner runt om i världen. Hon har deltagit i grupputställningar på bland annat MoMA i New York och Tate Modern i London. År 2019 representerade Sansour Danmark på Venedigbiennalen, och hennes verk finns i flera betydande konstsamlingar. År 2016 mottog hon också priset för bästa experimentella kortfilm på Guanajuato International Film Festival (GIFF) för sitt verk In The Future They Ate From The Finest Porcelain (2016).
Lyssna på
I Amos Rex Podcast intervjuar curatorn och författaren Nat Müller konstnärerna Larissa Sansour och Søren Lind om deras konstnärliga praktik. I det första avsnittet, med titeln Trauma and Identity, diskuterar Muller, Sansour och Lind betydelsen av trauma och minne i konstruktionen av den palestinska identiteten, ärvda trauman och användningen av sci-fi i konstnärernas verk. I det andra avsnittet diskuterar de den historiska och geografiska ramen för Sansours arbete, berättelserna om historien och duons konstverk samt ägandet av minnen och berättelser.
Läs mer
Läs konstnären Larissa Sansours intervju med utställningens curator Terhi Tuomi här:
Om ni vill veta mer om konstnären och hennes verk kan ni bekanta er med utställningsbroschyren. Du hittar broschyren i museet och på nätet.