NATASHA TONTEY:
The Phantom Combatants and the Metabolism of Disobedient Organs
9.5–25.10.2026
ATENEO VENETO, VENEDIG
Amos Rex presenterar tillsammans med LAS Art Foundation (Berlin) ett nytt beställningsverk av Natasha Tontey på Ateneo Veneto i samband med den 61:a internationella konstbiennalen i Venedig. Tontey (född 1989 i Minahasa, Indonesien) är känd för att föreställa alternativa framtider ur marginaliserade gruppers perspektiv.
Tonteys hittills största och mest ambitiösa verk, The Phantom Combatants and the Metabolism of Disobedient Organs (sv. Fantomkämparna och de olydiga organens metabolism) är en multimediainstallation som berättar historien om en kvinnlig motståndskämpe i 1950-talets Indonesien. Besökare möter en miljö av video, immersivt ljud, ljus och skulpturala element. Genom kroppslig omvandling, minahasasymbolik och samtida militära avbildningstekniker utforskar verket agens och motstånd i en tid präglad av övervakning.

Verket
The Phantom Combatants and the Metabolism of Disobedient Organs (sv. Fantomkämparna och de olydiga organens metabolism) visas på Ateneo Veneto, en barockbyggnad som inhyser Venedigs institution för vetenskap, litteratur och konst, belägen i San Marco.
Tonteys multimediainstallation berättar historien om en kvinnlig motståndskämpe i 1950-talets Indonesien. Verket utforskar kroppslig omvandling, minahasalisk symbolik och samtida militära avbildningstekniker samt behandlar agens och motstånd i en tid präglad av övervakning.
Besökarna omges av en installation av video, ljud, ljus och skulpturala element. Multikanaliga filmverk, immersiv ljuddesign och biomorfa skulpturer tillsammans skapar en rumslig struktur för berättelsen.
Konstnären
”Genom detta projekt försöker jag lyssna till historiens tystare toner – de molltoner där fragment av minnen, sorg och ritualer fortsätter att genljuda. I dessa dämpade frekvenser, som ofta drunknar bland mera högljudda berättelser, finner jag tecken på överlevnad, omtanke och fantasi som består trots våldet. Samtidigt öppnar denna mindre kända kunskap också upp för möjligheten att utveckla en teknologisk framtid som är rotad i andra perspektiv – inte nödvändigtvis mänskliga – som är mer i samklang med kosmologisk kunskap.”
Natasha Tontey är en minahasa konstnär och forskare baserad i Jakarta och Yogyakarta, Indonesien. Hennes praktik omfattar film och video, performans och installationer och utforskar ofta alternativa framtider ur marginaliserade gruppers perspektiv.
