Hyppää sisältöön
Kuvassa näkyy kivitalon julkisivu. Ihmiset vaikuttavat kiipeilevän pitkin talon seinää.

Leandro Erlich

  1. Amos Rex

Esillä nyt!


Kansainvälisesti tunnetun argentiinalaisen taiteilijan Leandro Erlichin odotettu näyttely nähdään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa ja tarjoaa kokemuksen, joka muuttaa käsityksemme todellisuudesta.

Erlichin teoksissa fysiikan lait eivät päde, ja arkipäiväinen ympäristö muuntuu oudoksi, unenomaiseksi ja joskus hupaisaksi. Näyttely esittelee kymmenen vaikuttavaa installaatiota taiteilijan pitkän uran varrelta – ja kutsuu kävijän mukaan kokemaan ne itse.

Näyttely


Kuvassa on Leandro Erlichin teos Cloud (Pilvi). Pilvi vaikuttaa leijuvan lasivitriinin sisällä.
Leandro Erlich, The Cloud, (Pilvi), Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Erlichin installaatiot ovat kuin lavastuksia, joissa tutut arkipäiväiset ympäristöt – hissi, koululuokka, junamatka – alkavat äkisti käyttäytyä oudosti. Näyttelyssä siirrytään hiljaisesta ihmettelystä kohti aktiivista osallistumista – katsoja ei ole pelkkä sivustaseuraaja, vaan olennainen osa teoksia. Illuusiot arkkitehtuurin, painovoiman ja perspektiivin säännöistä sekoittavat todellisuudentajua ja herättävät kysymyksiä: Voimmeko luottaa aisteihimme? Entä siihen, mitä pidämme totena?

Matka alkaa unenomaisesta Pilvi-teoksesta ja etenee Jalkakäytävän, Kadonneen puutarhan ja Hissilabyrintin kautta kohti tunnettua Rakennus-teosta, jossa helsinkiläinen jugend-talo muuttuu surrealistiseksi leikkikentäksi. Täällä ihmiset näyttävät leijuvan painottomina ja kävelevän seinillä – ja lopulta katsojakin on osa tätä taianomaista näytelmää.

Taiteilijan näkökulmasta teoksia voi ajatella novellikokoelmana, jossa jokaisella teoksella on oma tarinansa. Erlich tarkastelee todellisuutta näkemisen, havainnoinnin ja vuorovaikutuksen kautta – ja rakentaa installaatioita, jotka haastavat meidätkin katsomaan tuttua uusin silmin. Näyttelyssä nämä tarinat kietoutuvat yhteen kokonaisuudeksi, joka muuttaa käsityksemme siitä, millainen maailma ympärillämme voisi olla. Se antaa tilaa ihmettelylle, leikille ja mielikuvitukselle – ja muistuttaa, että todellisuus on joskus tarua ihmeellisempää.

Amos Rexin näyttelyssä Leandro Erlichin tuotantoa nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa ja pohjoismaissa. Näyttelyn kuraattorit ovat Anastasia Isakova ja Kai Kartio.

Taiteilija


Leandro Erlich (s. 1973, Buenos Aires) on argentiinalainen installaatio- ja käsitetaiteilija, joka asuu ja työskentelee kolmessa kaupungissa Etelä-Amerikassa ja Euroopassa: Buenos Airesissa, Montevideossa ja Pariisissa.

Erlichin taiteellinen ura ulottuu neljälle vuosikymmenelle. Hän piti ensimmäisen yksityisnäyttelynsä Buenos Airesissa vuonna 1991 ollessaan vasta 18-vuotias. Erityisen käänteentekevä vuosi taiteilijan uralla oli 2001, jolloin Erlich edusti Argentiinaa Venetsian biennaalissa ja esitteli siellä yhden tunnetuimmista teoksistaan, Swimming Pool (1999). Teos on pysyvästi esillä 21st Century Museum of Contemporary Art -museossa, Japanin Kanazawassa.

Erlichin taidetta on nähty lukuisissa kansainvälisissä biennaaleissa ja soolo- ja ryhmänäyttelyissä, muun muassa Brasiliassa, Japanissa, Yhdysvalloissa ja Espanjassa, ja niitä on monen merkittävän museon, kuten Tate Modern, Towada Art Centre ja Centre Pompidou, kokoelmissa.

Erlich on saanut monta tunnustusta työstään: Vuonna 2017 taiteilijalle myönnettiin Roy Neuberger Exhibition Award ja vuonna 2001 Joan Mitchell Foundation Award. Lisäksi hän on ollut ehdolla muun muassa Zürich Art Prize (2017), Prix Marcel Duchamp (2006) ja UNESCO Award (2001) -palkintojen saajaksi.

Taiteilija Leanro Erlich istuu Bâtiment-teoksen päällä ja katsoo hymyillen kameraan.
Leandro Erlich, Kuva: Stella Ojala / Amos Rex, 2025

This content requires cookies.

Katso taiteilija Leandro Erlichin ja museonjohtaja Kieran Longin haastattelu

Näyttelijäkävijä tarkastelee seinämää johon upotettu 25 näyttöä. Näytöissä näkyy sama huone eri kuvakulmista.
Leandro Erlich, The Room Surveillance, (Huonevalvonta), Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex
Heijastus näkymästä, jossa on hylätty koululuokka. Pulpeteilla istuu kaksi näyttelykävijän heijastusta.
Leandro Erlich, Classroom (Koululuokka), Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex
Näyttelykävijä katsoo Kadonnut puutarha - teoksen ikkunasta sisään näkymään jossa on vihreitä kasveja. Peilin heijastuksesta näkyy kävijä eri kuvakulmista.
Leandro Erlich, Lost Garden, (Kadonnut puutarha), Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex
Näyttelykävijä vaikuttaa katsovan ulos lentokoneen ikkunasta. Ikkunasta avautuu sininen taivas pilvineen.
Leandro Erlich, El Avión (Lentokone ), Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Syvenny


Kaksi hissin ovea on auki ja hissikorien sisällä on kolme näyttelijäkävijää.
Leandro Erlich, Elevator Maze (Hissilabyrintti), Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Lue Leandro Erlichin näyttelyn mobiiliesite ja tutustu näyttelyn teoksiin sekä teemoihin.

Gallery guide: Leandro Erlich