Skip to content

Utställningens tillgänglighet och sinnesvänlighet

Den här sidan är till för alla som vill planera sitt museibesök på förhand.

Innan ditt besök


Till Leandro Erlich-utställningen släpps ett begränsat antal besökare åt gången.

Vi rekommenderar att du köper biljetter i förväg online – även om du har Museikort eller är under 18 år!

När du köper en onlinebiljett kan du gå in i utställningen vid den tid du själv önskar.

Vi rekommenderar att personer med sensorisk känslighet besöker Amos Rex en dag då du inte har mycket annat planerat. Konstutställningar passar inte alltid som sista aktivitet efter en lång och upplevelserik dag.

Amos Rex utställningar passar alla åldrar. För besökare med barn rekommenderar vi att titta på Barnens Amos Rex, där du hittar tips för utställningsbesöket.

Det är ofta lugnare på Amos Rex under vardagseftermiddagar och vardagar efter kl. 18. På förmiddagarna besöker många skol- och daghemsgrupper museet, särskilt under perioderna 20.10–8.12.2025 och 14.1–26.2.2026.

Se även Lugna morgnar-evenemanget. Du kan uppleva utställningen innan museet öppnar: ons 10.12.2025, mån 26.1.2026, lör 31.1.2026, fre 6.3.2026 eller lör 21.3.2026.

Ankomst till museet


3D-karta av Glaspalatset och Amos Rex ingångar.

Om du har köpt en onlinebiljett kan du komma in i museet från Glaspalatstorget genom den tillgängliga entrén. Dörrens öppningsknapp finns på vänster sida.

Visa din onlinebiljett för personalen vid närmaste lediga kassa. Biljetten skannas och du får en inträdesdekal. Sätt dekalen på en synlig plats, till exempel på din tröja.

Om du köper biljett på plats och det är mycket folk, finns det kö vid huvudentrén till biljettkassan. Observera att utan en förköpt tidsbestämd biljett kan det hända att du inte kan komma in exakt när du vill.

Välkommen till museet!

Fråga gärna personalen om hjälp – vi hjälper mer än gärna.

Tillgänglig service


Om du behöver tillgänglig service kan du komma in via den tillgängliga entrén från Glaspalatstorget även utan en förköpt onlinebiljett.

När museet har många besökare finns personal vid receptionen vid den tillgängliga entrén.
Receptionen vid den tillgängliga entrén

Om du behöver tillgänglig service kan du komma in via den tillgängliga entrén från Glaspalatstorget även utan en förköpt onlinebiljett.

När museet har många besökare finns personal vid receptionen vid den tillgängliga entrén.

Du kan även kontakta museets personal om du vill ha mer information:

E-post: museum@amosrex.fi Telefon och SMS +358 50 305 0941 Vardagar kl. 10.00–16.00

Dörren fungerar även som entré för grupper med förbokad guidning

Allmänt om utställningen


Leandro Erlichs utställning har inga sensoriska hinder, och utställningens totala belastning är måttlig.

Utställningen innehåller flera verk som kan vara särskilt intressanta för personer med sensorisk känslighet jämfört med en vanlig vardagsmiljö. Övergången från den ljusa, vita foajén till det mörka utställningsrummet är markant och kan kräva en kort stunds anpassning för den som är känslig för visuella intryck. Utställningens ljudmiljö är lugn.

Hösten 2025 visas Leandro Erlichs (född 1973, Buenos Aires, Argentina) utställning på Amos Rex, med stora, deltagande installationer som leker med illusioner av arkitektur, gravitation och perspektiv.

I Erlichs verk gäller inte fysikens lagar, och vardagliga miljöer omvandlas till något märkligt, drömlikt och ibland humoristiskt. Utställningen visar tio imponerande installationer från konstnärens långa karriär och bjuder in besökaren att uppleva dem själv.

Det finns totalt tio verk som är placerade luftigt i rummet.

Tre av verken är interaktiva och markerade med följande symbol:

Interaktiv verk -piktogram

Utställningssalarna är på vissa ställen ganska mörka. Mer information om varje verk finns nedan.

Erlichs verk har visats på många konstmuséer runt om i världen, såsom Palais de Tokyo i Paris, Barbican Centre i London, MoMA i New York och Museo de Arte Moderno i Buenos Aires.

På Amos Rex visas Leandro Erlichs verk i Finland för första gången. Utställningens kuratorer är Anastasia Isakova och Kai Kartio.

Människor ser ut att klättra på fasaden av ett flerfamiljshus. Effekten skapas av en stor spegel som reflekterar besökarna på marken.
Leandro Erlich, Bâtiment (Byggnad), Bild: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Utställningskarta


Utställningens förlopp och sensoriska anmärkningar


Utställningens förlopp och förhållanden i utställningsutrymmet:

Det första verket finns i museets nedre foajé.

Ingången till utställningen är den längst bort liggande skjutdörren i nedre foajén, med skylten IN ovanför.

Den rekommenderade riktningen för Leandro Erlich-utställningen är från vänster till höger, men du kan också röra dig fritt i rummet i valfri riktning.

Utställningsguiden är gratis och finns på finska, svenska och engelska. I utställningen hittar du information om verken samt instruktioner för de deltagande verken. Guiden finns även online. Se utställningsguiden: LINK

Du får inte röra verken om det inte särskilt anges vid verket. Det finns deltagande verk – detaljerad information finns nedan på denna sida.

Den första salen är mörk. Verken är belysta.

Den andra stora salen är ganska ljus, med dagsljus från stora takfönster. De mindre salarna är ganska mörka.

Tre verk har en lugn ljudmiljö: 5. Night Flight, 9. Global Express och 10. El Avión.

Fem verk kan vara delvis utmanande för personer med sensorisk känslighet. Nedan finns detaljerad information om varje verk, inklusive sensoriska och innehållsrelaterade kommentarer.

Sittytor, skyltar och utgångar är belysta. Golvet har dessutom ljuspilar som visar den rekommenderade vägen.

Ett begränsat antal personer kan delta i verken samtidigt. Du kan behöva vänta en stund innan du kan uppleva de deltagande verken.

Fotografering är tillåten utan blixt. Visa hänsyn till personal och andra besökare. Observera att du själv kan bli fotograferad av andra besökare.

Utställningssalarna är tillgängliga för rullstol, elrullstol, rollator och barnvagn.

Diskussionguider finns på plats och kan ge information om konstnären, verken eller Amos Rex service.

Kontakta gärna museets personal om du vill ha mer information:
museum@amosrex.fi, +358 50 305 0941 (vardagar kl. 10.00–16.00)

En museibesökare betraktar en vägg med 25 inbyggda skärmar. Skärmarna visar samma rum ur olika vinklar.
Leandro Erlich, The Room Surveillance, (Rumsövervakning), Foto: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Videoinstallationen består av 25 platta skärmar.

Verket är lätt att observera.

Upprepade grafiska mönster kan vara visuellt krävande för personer med sensorisk känslighet.

En person går i utställningssalen mellan verket Molnet (Cloud).
Leandro Erlich, The Cloud, (Molnet), Bild: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Kontrasten mellan ljus och mörker i rummet är stark.

En person står i en mörk passage och tittar ner på byggnadernas spegling i vattnet.
Leandro Erlich, Sidewalk (Trottoar), Bild: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

I verket Sidewalk kan du ta dig fram på betonggolvet till fots, med rullstol, rollator eller barnvagn.

En kort ramp leder in till gångutrymmet i verket. Rullstolsanvändare kan behöva assistans på vissa lutande partier.

Museibesökare beundrar verket som ser ut som två hissar.
Leandro Erlich, Elevator Maze (Hisslabyrint), Bild: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Elevator Maze består av sex hisskorgar som man kan gå in i. Verket har en liten tröskel. Verket är mindre belastande än en vanlig hiss.

Konstverket Night Flight: ett flygplansfönster med utsikt över en stad i nattens sken.
Leandro Erlich, Night Flight. Bild: Tuomas Uusiheimo / Amos Rex

Verket har ett svagt ljud.

Interiör av ett klassrum: tomma skolbänkar, stolar och en skrivtavla speglas i flera vinklar och skapar en illusion av förskjutna rumsplan.
Leandro Erlich, Classroom (Klassrum), Bild: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Du kan sitta på de svarta sittplatserna. Åtta personer kan delta samtidigt. Vänta tills det finns plats i verket. Observera att du kan bli fotograferad av andra besökare. Det finns plats för rullstol. Kontakta en diskussionsguide om du behöver hjälp med att uppleva verket. Verket har reflektioner, men den totala mängden sinnesintryck hålls på en rimlig nivå.

En museibesökare tittar in i rummet genom ett fönster. Rummet är fullt av gröna växter.
Leandro Erlich, Lost Garden, (Förlorad trädgård), Bild: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Verket har många gröna blad som syns genom fönstren. Verket är placerat i ett luftigt rum. Från sittande höjd kan en liten del av verket vara svår att se. Du kan fritt fråga diskussionsguiderna om mer information.

Människor ser ut att klättra på fasaden av ett flerfamiljshus. Effekten skapas av en stor spegel som reflekterar besökarna på marken.
Leandro Erlich, Bâtiment (Byggnad), Bild: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Du kan gå in i verket. Bâtiment är interaktivt. Cirka 16 personer kan vistas i verket samtidigt. Vänta tills det finns plats. Verket är inte tillgängligt med rullstol. Det finns ett trappsteg på ca 17 cm. Rör dig försiktigt. Barn kan delta i vuxens sällskap. Lämna barnvagnar på anvisad plats.

Rör inte spegeln. Bâtiment består av en fasad på golvet som du kan ställa dig på samt en stor spegel som reflekterar verket, dig och andra besökare. Rör dig endast på det gröna området. Observera att du kan bli fotograferad av andra besökare. Våra diskussionsguider hjälper dig gärna att ta del av verket.

En vit vägg med ett verk som föreställer ett tågfönster. Genom fönstret syns en stadsutsikt. En museibesökare står i profil framför verket och betraktar det.
Leandro Erlich, Global Express (Globalexpressen), 2011, Bild: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Simulering av utsikten från fönstret i ett rullande tåg och passagerarens vy.

Verket är mindre än ett riktigt tågfönster. Verket är lätt att gå förbi.

Verket har ljud.

Dagsvy från två flygplansfönster.
Leandro Erlich, El Avión (Flygplanet ), Bild: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Verket har ett svagt ljud.

Studio Rex


I mitten av Bio Rex-salongen reser sig en vulkanformad soffa. Sofa ns insida påminner om röd och orange lava. Människor sitter på soffan.
ĒTER (Kārlis Bērziņš, Dagnija Smilga, Niklāvs Paegle), Vulkan, Bild: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

I nedre foajén leder de första skjutdörrarna till vänster till museets konstverkstad, Studio Rex. Rummet är lätt att se från foajéns dörr. Taket har ett starkt svartvitt mönster. Mönstret syns även om man tittar åt annat håll. Utrymmet är otillgängligt för personer som är känsliga för grafiska mönster. Ett underligt vulkanberg har dykt upp i Studio Rex. Där kan man samlas, sätta sig ner och läsa eller lägga sig en stund. Soffan erbjuder en stadig sittyta och är inte särskilt mjuk eller nedsjunkande.

Det går att klättra upp på vulkanen – ta då av skorna. I rummet kan du även ta del av en intervju med Leandro Erlich samt modellversioner av hans verk.

Det finns bord och stolar där du kan rita din egen “moln-konst”.

I utrymmet hörs ett white noise (vitt brus) ljudlandskap.

Studio Rex är öppet för alla, men ge guiderna arbetsro om en guidad grupp är där.

Sigurd Frosterus – salen för konstsamlingen


I bilden syns en utställningssal där vita väggar pryds av målningar. Till vänster finns en grön vägg med text, och mitt på det svarta golvet står en bänk.
Sigurd Frosterus Samling, Foto: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Samlingsutställningen visar målningar i en sal. Målningarna har mycket detaljer och är tätt placerade. Vi rekommenderar försiktighet för personer som lätt blir överstimulerade av detaljer. Belastningen varierar inte betydligt mellan verken.