Allmänna innehållsbeskrivningar
mörkt, ljud, rörlig bild
Det är mörkt i utställningen.
Utställningen innehåller rörliga bilder och flerkanaligt ljud, som kan framkalla kroppsliga förnimmelser.
Vänligen rör inte verken.
Larissa Sansour
Innan du kommer till utställningen
Vi rekommenderar att du köper biljetter online i förväg – du kan göra det också med museikortet! Med en onlinebiljett kan du besöka utställningen precis vid den tidpunkt som passar dig.
Då du har köpt biljett på nätet, använd den tillgängliga ingången från Glaspalatstorget på Kampens sida då du anländer till museet. Gå alltså in från Glaspalatstorget och visa upp din biljett vid kontrollen, så får du dagens klistermärke som fungerar som biljett. Välkommen till museet!
Om du behöver kunna röra dig hinderfritt kan du komma in genom den tillgängliga ingången mot Glaspalatstorget, också om du inte har köpt en onlinebiljett i förväg. Samma ingång används också för grupper som har reserverat en guidning eller konstverkstad.
Vi rekommenderar sensoriskt känsliga personer att besöka Amos Rex en sådan dag som annars är ganska fri från annat program. Det är inte nödvändigtvis en bra idé för sensoriskt känsliga personer att besöka konstutställningen som ett sista program efter en annars lång och händelserik dag.
Den lugnaste tiden att besöka Amos Rex är oftast under vardagar, på eftermiddagen och efter klockan 18. På förmiddagarna har vi i regel många skolgrupper hos oss, speciellt under perioderna 21.10–13.12.2024 och 13.1–14.2.2025.
Allmänt om utställningen Larissa Sansour
Amos Rex presenterar den palestinsk-danska konstnären Larissa Sansours första stora separatutställning i Finland. I Sansours videoverk och installationer blandas aktuella politiska frågor med påhittade världar. Utställningen på Amos Rex består av sju verk från åren 2009–2022.
De utställda verken presenterar teman som anknyter till konstnärens egna erfarenheter och utgör hennes kulturarv. Sansour använder sig av narrativ och experimentell visualisering från science fiction, dokumentärt material och opera. Hon tar upp den svåra situationen i Palestina som varat i nästan ett århundrade, samtidigt som hon blickar framåt. Verken skapar eftertanke och utvidgas till en universell utforskning av sorg, minne och nedärvda trauman.
Den sammanlagda längden på videoverken på utställningen är 92 minuter. Starttiderna för videoverken meddelas inte separat. Du är välkommen att vistas i utställningen precis så länge du själv vill. Ifall du önskar se alla videoverk från början till slut rekommenderar vi att du reserverar tillräckligt med tid för ditt museibesök.
Sammantaget är utställningens sensoriska belastning ganska hög.
Utställningen lämpar sig för barn från högstadiet (årskurs 7–9) och uppåt. I verken ingår bilder av explosioner, en stad som översvämmats av svart olja och dokumentära bilder av soldater som hanterar vapen. Ljuden och musiken på utställningen kan stundtals kännas spännande. För dig som besöker utställningen med barn rekommenderar vi att du bekantar dig med Barnens Amos Rex, som ger tips inför besöket:
Utställningens uppbyggnad och förhållandena i utställningssalen
På Larissa Sansour-utställningen är verken placerade i fem olika rum. Du kan tillbringa hur mycket tid du vill på utställningen och fritt besöka de olika utrymmena.
Det är mörkt i utställningssalarna. Sittplatser, skyltar och utställningssalens utgång är belysta och gångarna är svagt upplysta. I videoverket As If No Misfortune Had Occurred in the Night som visas i en av de stora utställningssalarna ingår ett ljudlandskap som från olika håll tar över rummet och kan framkalla kroppsliga förnimmelser. Nedan hittar du noggrannare information om verken. Du kan vid behov låna hörselskydd i nedre aulan, fråga mer av personalen.
Många av Larissa Sansours verk handlar om sorg, förlust och trauma. Några av verken innehåller dokumentära krigsbilder, till exempel av explosioner på marknivå och av strider från första världskriget. Inget av verken visar döda kroppar eller människor som dödas.
Innehållsbeskrivningar
På denna sida ser du information om verk där det finns något att beakta i fråga om innehåll eller sensoriska intryck.
Monument for Lost Time
på svenska: Ett monument för förlorad tid, 2019.
Verket består av en skulptur i form av en stor boll placerad på en piedestal. Skulpturen är helt svartmålad och är inte nödvändigtvis urskiljbar från sin omgivning. Till verket hör ett lågfrekvent ljudlandskap som hörs via högtalare.
In Vitro
på svenska: I glas, 2019.
Ett arabiskspråkigt videoverk som presenteras som en tvåkanalig projektion på duk. Verket visas i den första utställningssalen. Verket har engelskspråkig textning. Textning på finska och svenska finns på en separat skärm på golvet. Verket är svartvitt. Det tidvis höga ljudet kommer ur högtalare. Intill verket finns bänkar där man kan sätta sig.
As If No Misfortune Had Occurred in the Night
På svenska: Som om ingen olycka hade hänt under natten, 2022.
Ett verk om sorg och förlust som består av en installation och ett videoverk i den andra stora utställningssalen.
Installationen består av ett utrymme avgränsat med draperier som man kan gå in i. Inne i utrymmet finns en bassäng och ovanför den hänger det trädstammar från taket. Installationen kan upplevas stående framför bassängen.
Videoverket bredvid installationen är en opera på arabiska som visas i svartvitt som en projektion på tre skärmar på en stor vägg. Videoverket innehåller korta glimtar av dokumentära krigsbilder (närbild av en stridsvagn, soldater som hanterar vapen i skyttegravar, explosion på marknivå). Videon är textad på arabiska och engelska. Textning på finska och svenska förekommer turvis. All textning visas ovanför den projicerade bilden. Intill videoverket finns bänkar att sitta på.
Ljudet i verket (operasång och musik) kommer ur flera högtalare som är placerade i olika delar av utställningssalen. Ljudet tar över hela utrymmet och kommer från olika håll samtidigt, vilket kan framkalla kroppsliga förnimmelser. Du kan vid behov låna hörselskydd på museet, be personalen om hjälp.
Studio Rex:
Framtidslabbet
Studio Rex är museets utrymme för konstnärlig utforskning. Hit kan du komma för att pyssla, koppla av och reflektera över den konst du just har upplevt. Alla är välkomna – oavsett vilken relation man har till konst.
Under Larissa Sansour-utställningen har Amos Rex och Barn- och ungdomsstiftelsens Framtidslabb skapat två utrymmen i Studio Rex, där du kan utforska alternativa framtider: ett utrymme som är öppet för alla och ett verkstadsutrymme. Rummet är delat med hjälp av en mellanvägg.
Verkstadsutrymmet ligger på Studio Rex vänstra sida sett från ingången. Verkstadsrummet är i första hand avsett för grupper som reserverat det för att delta i konstverkstäder och guidade turer. När det inte finns några grupper i Studio Rex är det fritt fram att besöka det och även att pyssla i verkstaden. Här kan du utmana din fantasi och bygga filmscener om alternativa framtider. Arbetsstationer hittar du på borden och instruktioner för hur man använder dem finns bredvid stationerna.
Det för alla öppna utrymmet ligger till höger om Studio Rex sett från ingången, och är alltid öppet för alla besökare. Man får gå in också när en grupp deltar i en konstverkstad eller en guidad visning på andra sidan mellanväggen. Visa dock hänsyn så att gruppen kan arbeta i lugn och ro. I utrymmet kan du syssla med att föreställa dig olika framtidsscenarier genom att variera tidslinjerna på väggen. Om du föredrar att vila eller fördjupa dig i utställningsbroschyren är det också möjligt. Det finns olika möbler att sitta på och en monter med broschyrer på finska, svenska och engelska.
I Studio Rex finns alltid en samtalsguide som gärna diskuterar din utställningsupplevelse, och ger dig instruktioner för hur du kan delta i Framtidslabbets aktiviteter.
Du kan titta in i Studio Rex under utställningsbesöket eller boka en konstverkstad eller en introguidning för din grupp.
Verkens innehåll och observationer gällande sensorisk belastning
På denna sida kan du bekanta dig men innehållet i utställningens alla verk ur ett sensoriskt belastningsperspektiv.