Magnus Enckell, Gossarna på stranden, 1910.

Sigurd Frosterus stiftelses samling

Sigurd Frosterus stiftelses unika samling av tidig modern konst har fått en ny hängning i den s.k. Frosterus-salen på Amos Rex. Den färska utställningen visar samlingens viktigaste verk från 1900-talets första decennier. Nu lyser målningarnas färger fräscha och djupare än någonsin. Utställningen hyllar den nysläppta boken om samlingen, Samling Sigurd Frosterus.

Sigurd Frosterus stiftelses samling består huvudsakligen av postimpressionistiska verk av såväl internationella som finländska konstnärer från förra seklets början. Två målare som särskilt sticker ut är Magnus Enckell och Alfred William Finch, konstnärer som bägge två har över tio verk på utställningen. Utöver dem presenteras konst av bland andra Sigrid Schauman, Paul Signac, Henry Edmond Cross, Théo van Rysselberghe och Louis Valtat. Utställningen handlar också om Sigurd Frosterus som förmedlare av utländska konstverk i Finland.

Utställningen har kommit till i samarbete med Amos Rex och Sigurd Frosterus stiftelse. Stiftelsens främsta uppdrag är att bevara och tillgängliggöra konstverken för allmänheten. Sedan början av 1990-talet har samlingen visats på Amos Andersons konstmuseum, och från och med 2018 finns den på Amos Rex, där cirka 50 verk är permanent utställda.

Boken Samling Sigurd Frosterus

Boken Samling Sigurd Frosterus, redigerad av Sofia Aittomaa, är en hyllning till den berömda arkitektens livsverk och den postimpressionistiska riktningen. Verket är ett samarbete mellan förlaget SKS Kirjat, Frosterus stiftelse och Amos Rex. Boken finns på finska och svenska och är till salu i Amos Rex Shop samt i webbutiken.

Konst­sam­la­ren Sigurd Frosterus

Arkitekt Sigurd Frosterus (1876–1956) representerade den s.k. rationella arkitekturen. De mest kända byggnaderna ritade av Frosterus är Stockmanns varuhus beläget i hjärtat av Helsingfors och Villa Ekudden, tidigare officiellt residens för republikens president och idag museum. Han planerade också en rad industri- och affärsbyggnader samt bostadshus, av vilka några av de mest anmärkningsvärda finns i Främre Tölö i Helsingfors.

Sigurd Frosterus fick impulsen att samla konst av formgivaren och arkitekten Henry van Velde, på vars kontor i Weimar han arbetade 1903–1904, på rekommendation av konstnären Alfred William Finch. Finch och Magnus Enckell erbjöd också Sigurd Frosterus direkt kontakt med dåtidens nyaste konstriktningar. Hans samling började ta form mellan 1905 och 1915, samtidigt som han arbetade som konstkritiker och essäist. Konsten han samlade återspeglar hans djupa förståelse för europeisk modern konst i början av 1900-talet. Under dessa år förvärvade han kollektionens mest betydelsefulla verk, men hans entusiasm för samlandet fortsatte fram till hans död.