Henry Moore
Moon Head
1964, pronssi
Föreningen Konstsamfundetin kokoelma
Bio Rex. Amos Rex
(In Memoriam Viljo Revell 1910–1964)
Brittiläisen kuvanveistäjän Henry Mooren (1898–1986) pronssiveistos Moon Head (kuupää) on vuodelta 1964, taiteilijan myöhemmältä kaudelta. Se koostuu kahdesta ohuesta, teräväreunaisesta kiekosta, jotka on sijoitettu samansuuntaisesti, mutta limittäin toisiinsa nähden. Kiekot on muotoiltu niin, että yksi niistä muistuttaa ovaalia ihmispäätä, jonka sivuilla on U-kirjaimen muotoinen suu. Veistoksen varhaisversiosta Maquette for Head and Hand (1962) tiedämme toisen kiekon muotoilun lähtökohdan olleen pitkälle tyylitelty käsi ylhäällä olevine peukaloineen ja etusormineen. Vaikka teoksella on Mooren määrittelemä etupuolensa, tulee työtä lähestyä kaikista ilmansuunnista. Sen ulkomuoto ja luonne muuttuvat ratkaisevasti eri kulmista katsottuna. Tämä piirre tekee veistoksesta niin elävän ja kiehtovan.
Moon Headista on olemassa kymmenen pronssivalosta, yhdeksän varsinaista ja yksi taiteilijaeditio. Konstsamfundetin kokoelmassa oleva kantaa numeroa 1/9. Lisäksi siitä on tehty versiot kipsistä ja posliinista. Moon Head sai nimensä teoksen eräästä kultapatinoidusta versiosta. Taiteilijan silmissä sen kajo ja muoto muistuttivat niin erehdyttävästi täysikuuta. Teoksessa voikin aistia jotakin salaperäistä, ehkä rituaalinomaista. Henry Moore ihaili niin kykladista pronssikautista kuin perinteistä afrikkalaista taidetta, joista Moon Head ammentaa vaikutteita niin muotonsa kuin sisältönsä puolesta.
Brittiläinen Henry Moore on yksi 1900-luvun keskeisimmistä ja vaikutusvaltaisimmista moderneista kuvanveistäjistä ja graafikoista. Hänen taidettaan leimaa pitkälti abstrahoidut ja fragmentaariset ihmishahmot, joissa tyhjällä tilalla ja ”aukoilla” on keskeinen, aktiivinen merkitys. Vaikutteita hän ammensi niin klassisesta taiteesta kuin surrealismista sekä menneen ajan ”primitiivisistä ”ja Euroopan ulkopuolisista kulttuureista. Moore tunnetaan myös isoista julkisiin tiloihin sijoitetuista monumentaaliveistoksistaan ympäri maailmaa. Yksi sellainen paikka on suomalaisen arkkitehdin Viljo Revellin (1910–1964) piirtämä Toronton kaupungintalo.
Henry Moore ja Viljo Revell olivatkin ystäviä. Vuonna 1964 Revell vieraili Mooren studiolla Lontoossa. Siellä hän ihastui Moon Head -veistokseen ja halusi ostaa sen, mutta menehtyi pian vierailunsa jälkeen. Hänen perheensä päätti kuitenkin hankkia teoksen ja sijoittaa sen Viljon haudalle Vaasaan. Alkuperäinen suunnitelma ei toteutunut, koska Moore ei ollut varma siitä, miten Suomen ilmasto vaikuttaisi veistokseen. Siitä lähtien se on ollut Viljo Revellin tyttären, Kati Revell-Nielsenin kotona. Veistoksen tulevaisuuden turvaamiseksi perhe päätti lahjoittaa se Föreningen Konstsamfundetille. Teoksen luonnollinen sijoituspaikka on Bio Rexin kaunis lämpiö funktionalistisessa Lasipalatsissa osana Amos Rexiä. Kati Revell-Nielsenin sanoo, että Moon Head saa sieltä vihdoin arvokkaan kodin. Hänen isänsä Viljo on yksi kolmesta Lasipalatsin vuonna 1935 suunnitelleista arkkitehdeista.
Suomessa Didrichsenin taidemuseolla on kokoelmissaan useita Henry Mooren veistoksia.