Opettajille
Hei opettaja/ohjaaja! Tältä sivulta löydät Amos Rexin palvelut juuri sinun ryhmääsi varten: opastetut kierrokset, omatoimitehtävät vierailulle sekä taidepajakokonaisuudet. Lisätietoa saapumisesta museolle saat tältä sivulta.
Alla olevalla lomakkeella voit ilmoittautua Amos Rexin kouluille tarkoitetulle postituslistalle, jonka kautta saat ensimmäisenä tietoa kouluille suunnatusta ohjelmasta ja opettajien infotilaisuuksista.
PS. Tavoitteenamme on kehittää Amos Rexistä loistava vierailukohde kouluryhmille, luoda elämyksiä oppilaille ja tukea opettajia työssään. Risuja ja ruusuja voi lähettää osoitteeseen: museum@amosrex.fi. Kiitos! <3
Larissa Sansour
9.10.2024–2.3.2025
Syksyllä 2024 Amos Rexissä nähdään palestiinalais-tanskalaisen taiteilijan Larissa Sansourin tiivistunnelmainen näyttely, jossa menneisyys ja mahdolliset tulevaisuudet kohtaavat. Taiteilijan videoteoksissa ja installaatioissa ajankohtaiset aiheet kietoutuvat kuviteltuihin maailmoihin esimerkiksi scifin ja oopperan kuvaston kautta. Näyttelyn ymmärrystä ja myötätuntoa herättävät teokset ovat suurimmalta osin syntyneet tiiviissä yhteistyössä tanskalaisen kirjailijan ja ohjaajan Søren Lindin kanssa. Amos Rexin näyttelyssä nähdään seitsemän teosta vuosilta 2009–2022, ja näyttely on tähän asti laajin kattaus Sansourin taidetta Suomessa.
Näyttelyä suositellaan ensisijaisesti vanhemmille oppilaille, yläkoululaisista ylöspäin.
Ennen vierailua
Amos Rexin lasten hahmo Ou antaa vinkkejä videotaiteen katsomiseen:
Museolla / Vierailun jälkeen
Suru ja menetys ovat aiheina läsnä Larissa Sansourin näyttelyssä. Kannustamme juttelemaan raskaista tunteista ja kysymyksistä lasten ja nuorten kanssa, myös silloin kun selkeää vastausta ei välttämättä löydy. Joskus museokäynnillä ei ole riittävästi aikaa tai mahdollisuutta tarttua ryhmän pohdintoihin, jolloin suosittelemme kirjaamaan ensivaikutelmia ylös lehtiöön tai puhelimeen heti näyttelyvierailun jälkeen (esimerkiksi viisi sanaa tai tunnetta, jotka näyttely herätti). Voitte sitten jatkaa keskustelua luokkahuoneessa. Alla muutamia vinkkejä, joista voi olla apua joko paikan päällä tai museovierailun jälkeen:
Huomioi ryhmän taustaa
Minkälaisista taustoista oppilaasi tulevat? Kuuntele heidän tarpeitaan – haluavatko he jakaa kokemuksia ja tietoa muiden kanssa vai mieluummin eivät?
Hyväksy tunteet ja pue ne sanoiksi
Tunteita on monenlaisia, eikä mikään niistä ole vääriä tai oikeita. Tunteet vaan ovat, ne muodostuvat ja haihtuvat jatkuvasti. Jotkut reagoivat herkemmin näkemäänsä ja kuulemaansa. Jos huomaat, että ryhmä kaipaa tukea, voit kannustaa heitä sanoittamaan tunteitaan joko yhdessä tai itsenäisesti. Voit myös nostaa esille, että Larissa Sansour suuntaa katseensa jatkuvasti tulevaisuuteen ja pohtii taiteensa kautta erilaisia mahdollisia tulevaisuuksia.
Selkeys
Yleensä tiedon jakaminen on lapselle ja nuorelle helpotus. Vaikeneminen voi saada heidät
kuvittelemaan, että asiat ovat huonommin kuin ovatkaan, tai että niistä ei saa puhua.
Kannusta ryhmääsi kertomaan, mitä he jo tietävät kyseisistä aiheista. Mitä pienempi lapsi, sitä niukempi on tiedon merkitys. Vanhemmat lapset ja nuoret tarvitsevat jo enemmän yksityiskohtia ja yhteistä pohdiskelua.
Arki jatkuu
Voit kertoa, että ammattitaitoiset aikuiset ympäri maailman tekevät kovasti työtä rauhan palauttamiseksi. Arki jatkuu, eikä lapsen tai nuoren tarvitse tuntea syyllisyyttä tehdessään asioita, jotka tekevät hänet onnelliseksi.
Koottu Mannerheimin Lastensuojeluliiton, Pelastakaa Lapset ry:n, Pikkujätin materiaaleja sekä psykologi Maaret Kallion verkkosivuja käyttäen.
Vierailun jälkeen
Epäsymmetriset valtasuhteet historian kerronnassa sekä eri todellisuuksien rakentamisen keinot ovat keskeisiä teemoja Sansourin taiteessa. Siksi näyttely tarjoaa erinomaisen pohjan lähdekriittisyyden ja medialukutaidon pohdiskeluun.
Voitte jatkaa syventymistä näyttelyn esille tuomiin tositapahtumiin, esimerkiksi Palestiinan tilanteeseen. Pohtikaa yhdessä, miten voisitte hankkia lisää tietoa ja mitä lähdekriittisyys tarkoittaa. Mitkä tiedonlähteet ovat ryhmälle jo tuttuja? Minkälaista tietoa kunkin lähde tarjoaa, ja kuka sen tuottaa? Voiko kenties taideteos toimia tiedon lähteenä?
Ennen vierailua / Vierailun jälkeen
Seikkailu Tulevaisuusvirastossa on Lasten ja nuorten säätiön Tulevaisuuskoulun digitaalinen oppimisympäristö, joka kutsuu ratkomaan salaista tehtävää ja oppimaan tulevaisuusajattelua. Oppimisympäristön kuunnelmat, tehtävät ja testit innostavat nuoret kuvittelemaan tulevaisuuksia.
Seikkailu Tulevaisuusvirastossa sisältää neljä tarinallista lukua, joista kustakin riittää tekemistä yhdelle (45 min) oppitunnille. Seikkailemaan pääsee osoitteessa tulevaisuuskoulu.fi
Breathe – niinku hengitä
Amos Rexin sarjakuvakirja
Keväällä 2024 Amos Rex julkaisi yhteistyössä SKS:n kanssa nuorille (12+) suunnatun sarjakuvakirjan, jossa seurataan kahden 14-vuotiaan yritystä löytää ystävänsä taideteos oudosta ja isosta museosta. Kirjan on kuvittanut Ulla Donner, ja sitä voi hyödyntää taideopetuksessa. Opettajat saavat OAJ-kortilla 15 % alennusta kirjasta museokaupassa.
Suuntaa ostoksille verkkokauppaan:
Opastukset
Ota yhteyttä opasvaraukseen
Opasvarauksen tavoitat:
puh. 09 6844 4633
Avoinna ma, ke ja to klo 13–16
booking@amosrex.fi
Museon säännöt
Miten museolla ja miksi? Museon säännöt ovat olemassa sekä taideteoksia että kävijöitä varten. Taidemuseoiden tehtävänä on esittää arvokkaita teoksia ihmisten iloksi tavalla, joka varmistaa niiden säilymisen myös tulevaisuutta varten!
- Näyttelytiloihin ei saa viedä juomia tai reppuja, eikä isoja laukkuja.
Jos teosten päälle läiskyy tippakin nestettä, ne voivat mennä pilalle. Isot laukut ja reput taas saattavat vahingossa osuessaan naarmuttaa teosta. - Kuvia saa mielellään ottaa, mutta ilman salamaa.
Teokset ovat valoherkkiä, esimerkiksi piirustukset ja maalaukset haalistuvat valossa. - Teoksiin ei saa koskea, ellei toisin mainita.
Ne saattavat vaurioitua ja likaantua, tai liikkua pois alkuperäiseltä paikaltaan. - Huomioittehan muut ryhmät vierailun aikana.
Jos vierailette ilman opasta, annattehan opastetuille ryhmille etuajo-oikeutta näyttelytiloissa. - Opettaja on vastuussa ryhmästä koko vierailun ajan.
Muuta
- Museossa ei ikävä kyllä ole erillistä tilaa eväiden syöntiin. Jos sää suo, suosittelemme evästaukoa museon sisäpihan kummuilla! Museon vieressä on myös kahviloita.