Opettajille

Hei opettaja/ohjaaja! Tältä sivulta löydät Amos Rexin palvelut juuri sinun ryhmääsi varten: opastetut kierrokset, omatoimitehtävät vierailulle sekä taidepajakokonaisuudet. Lisätietoa saapumisesta museolle saat tältä sivulta.

Alla olevalla lomakkeella voit ilmoittautua Amos Rexin kouluille tarkoitetulle postituslistalle, jonka kautta saat ensimmäisenä tietoa kouluille suunnatusta ohjelmasta ja opettajien infotilaisuuksista.







* pakollinen kenttä


PS. Tavoitteenamme on kehittää Amos Rexistä loistava vierailukohde kouluryhmille, luoda elämyksiä oppilaille ja tukea opettajia työssään. Risuja ja ruusuja voi lähettää osoitteeseen: museum@amosrex.fi. Kiitos! <3

Kuva: Niclas Warius / Amos Rex

Musta tuntuu, toistaiseksi
27.3.–8.9.2024

Taide liikuttaa tai on liikuttamatta meitä tavoilla, joita emme itsekään aina oikein ymmärrä tai osaa sanoittaa. Musta tuntuu, toistaiseksi on Amos Rexin ensimmäinen museon kokoelmia näin laajasti esittelevä näyttely ja se menee teosten kautta tunteisiin. Näyttelyyn valikoidut yli sata teosta johdattelevat kävijät eristäytyneisyydestä empatiaan ja hurmoksesta nostalgiaan.

Amos Rexin hallinnoima Föreningen Konstsamfundetin taidekokoelma koostuu yli 6 000 teoksesta. Sen perustana on ollut liikemies, sanomalehtikustantaja ja taidemesenaatti Amos Andersonin (1878–1961) keräämä noin 400 teoksen kokoelma. Keväällä 2023 Helsingin Yrjönkadulla avautuneessa kotimuseossa Amos Andersons Hemissä sekä Kemiönsaarella Söderlångvikissä on pysyvästi esillä enimmäkseen vanhempia teoksia kokoelmasta.

Laaja ja kattava Musta tuntuu, toistaiseksi -kokoelmanäyttely puolestaan esittelee kokoelman teoksia yli 70 taiteilijalta 1960-luvulta nykyhetkeen saakka. Uusimpana teoksena nähdään kansainvälisen taiteilijakollektiivi Keikenin osallistava teos Spirit Systems of Soft Knowing ༊*·

Näyttelyn kuraattoreita ovat Katariina Timonen, Kai Kartio, Kaj Martin ja Krista Mamia.

Lue näyttelystä lisää.

Josefina Nelimarkka, The Cloud of Un/Knowing. Kuva: Niclas Warius / Amos Rex

Josefina Nelimarkka: The Cloud of Un/Knowing
27.3.–8.9.2024

Josefina Nelimarkan (s. 1982) The Cloud of Un/knowing pienempi studionäyttely nostaa katseemme ylös korkealle. Taiteilija tutkii pilviä ja niiden olemusta osana maapallon veden kiertokulkua. Näyttelyssä nähdään hetkessä muuntuvia teoksia ja ilmastodatalla ohjattua teknologiaa – taideteokset reagoivat siihen millainen sää on ulkona!

Näyttelyn kuraattori on Anastasia Isakova.

Lue lisää.

Studio Rex

Studio Rex taidepajatilassa on kevätkesäkauden 2024 aikana Josefina Nelimarkan näyttely.

Tehtäviä vierailulle

Tehtäviä vierailulle

Löydät tästä koko joukon erilaisia tehtäviä sekä parin kanssa että ryhmässä tai yksin tehtäväksi. Tehtäviä voi tehdä ennen tai jälkeen vierailua tai museolla paikan päällä.

Ennen vierailua

Amos Rexin kokoelmiin kuuluu paljon teoksia, joiden nimet itsessään ovat kuin taidetta. Etenkin nykytaiteessa taideteoksen nimi ei aina kerro suoraan mitä teoksessa kuvataan, vaan on yksi vinkki siihen, mistä näkökulmasta taideteosta voi tarkastella (mieti vaikka elokuvien tai musiikkikappaleiden nimiä). Tässä tehtävässä oppilas valitsee alla olevasta listasta kokoelmista poimitun teosnimen, ja tekee siitä uuden tulkinnan. Opettaja voi määrittää tekniikan, tai se voi olla oppilaalle vapaa (esimerkiksi maalaus, teksti, ääniraita tai esitys – teoksen alkuperäisellä tekniikalla ei ole merkitystä).

  • Paha pullakostaja
  • Musta tuntuu toistaiseksi
  • Petri mustasukkaisena
  • Hevonen numero kolme
  • Amos Andersonin muotokuva
  • Tutti
  • Utelias
  • Punainen
  • Maa huutaa: Meri!
  • Go bananas
  • Pohjoisen makkara-ajattelijan epäonnistunut fokusointi
  • Porkkanasosetta puoli viideltä
  • Pimeä Pasila
  • Multikosmos

Kun tulette näyttelyvierailulle, voitte tutustua teoksiin, ja tutkia miten ne eroavat teidän omista versioistanne. Entä mitä yhteistä niissä on? Miksi luulette, että taiteilija on nimennyt teoksen niin kuin on?

Museon keskusteluoppaat voivat auttaa paikantamaan teoksia paikan päällä!

Paikan päällä

Vaikka puhutaan paljon taiteen herättämistä tunteista ja ajatuksista, niin joskus käy myös niin, että taide ei vaan kerta kaikkiaan tunnu missään.

Etsi vierailun aikana yksi teos, joka ensisilmäyksellä tekee vaan mieli ohittaa. Se voi olla mielestäsi tylsä tai jopa vähän ärsyttävä. Vietä teoksen äärellä minuutti hiljaisuudessa, tutkien teosta niin tarkkaan kun pystyt: kaikki yksityiskohdat, värit, muodot. Älä poista katsetta teoksesta minuutin aikana.

Sulje seuraavaksi minuutiksi silmät, ja yritä muistaa kaikkea mitä näit. Käytä siihen koko minuutti, vaikka et keksisi enempää.

Joko syntyi jotain ajatuksia teoksesta – millaisia?
(Tehtävä ei ole epäonnistunut, vaikka teos olisikin yhtä tylsä kuin ennenkin.)

Paikan päällä / vierailun jälkeen

Paritehtävässä kumpikin valitsee itselleen taideteoksen, jonka äärellä ollaan. Toinen parista aloittaa, kuvittelemalla, että oli läsnä taiteilijan työhuoneessa, kun hän teki teosta ja raportoi siitä parilleen. Miltä prosessi näytti? Millaisia työvaiheita siinä oli, mitä välineitä taiteilija käytti, mistä hän hankki materiaalinsa, jne. Entä miltä taiteilijasta tuntui? Mielikuvitusta saa käyttää vapaasti.

Seuraavaksi tehtävä toistetaan siten, että toinen parista kertoo valitsemastaan teoksesta samanlaisen raportin.

Jos ei ole varma teoslapussa lukevasta tekniikasta, siitä voi kysyä opettajalta tai keskusteluoppaalta paikan päällä.

Vierailun jälkeen

Tehtävä tehdään pienryhmissä, pareittain tai itsenäisesti.

Päättäkää ensin reitti tai aikaraja (esimerkiksi 15 min koulun ympäri), ja menkää kävelylle. Keräilkää kävelyn aikana asioita, joko ottamalla valokuvia tai valitsemalla mukaan pieniä objekteja, jotka herättävät kiinnostusta. Nämä voivat olla esimerkiksi hienonmuotoinen kivi tai kuva rakennuksen ikkunasäröstä.

Kun palaatte luokkaan, kartoittakaa keräiltyjä asioitanne. Teillä on nyt kokoelma. Mistä se kertoo? Miksi juuri nämä esineet, ja onko niillä jotain yhteistä? Jos niiden perusteella luotaisiin museo, millainen se olisi?

paikan päällä / vierailun jälkeen

Musta tuntuu, toistaiseksi -näyttelyssä voi kahdessa eri pisteessä kokeilla uutta Amos Rex -korttipeliä. Pyydä apua henkilökunnalta, jos penkit, joissa kortit sijaitsevat eivät löydy! Korttipeli toimii missä tahansa näyttelyssä ja opettajat saavat siitä 15 % alennusta OAJ-kortilla.

Breathe – niinku hengitä

Amos Rexin sarjakuvakirja

Keväällä 2024 Amos Rex julkaisee yhteistyössä SKS:n kanssa nuorille (12+) suunnatun sarjakuvakirjan, jossa seurataan kahden 14-vuotiaan yritystä löytää ystävänsä taideteos oudosta ja isosta museosta. Kirjan on kuvittanut Ulla Donner, ja sitä voi hyödyntää taideopetuksessa. Opettajat saavat OAJ-kortilla 15 % alennusta kirjasta museokaupassa.

Suuntaa ostoksille verkkokauppaan:

Opastukset ryhmille

Ota yhteyttä opas­va­rauk­seen

Opasvarauksen tavoitat:
puh. 09 6844 4633
Avoinna ma, ke ja to klo 13–16
booking@amosrex.fi

Museon säännöt

Miten museolla ja miksi? Museon säännöt ovat olemassa sekä taideteoksia että kävijöitä varten. Taidemuseoiden tehtävänä on esittää arvokkaita teoksia ihmisten iloksi tavalla, joka varmistaa niiden säilymisen myös tulevaisuutta varten!

  • Näyttelytiloihin ei saa viedä juomia tai reppuja, eikä isoja laukkuja.
    Jos teosten päälle läiskyy tippakin nestettä, ne voivat mennä pilalle. Isot laukut ja reput taas saattavat vahingossa osuessaan naarmuttaa teosta.
  • Kuvia saa mielellään ottaa, mutta ilman salamaa.
    Teokset ovat valoherkkiä, esimerkiksi piirustukset ja maalaukset haalistuvat valossa.
  • Teoksiin ei saa koskea, ellei toisin mainita.
    Ne saattavat vaurioitua ja likaantua, tai liikkua pois alkuperäiseltä paikaltaan.
  • Huomioittehan muut ryhmät vierailun aikana.
    Jos vierailette ilman opasta, annattehan opastetuille ryhmille etuajo-oikeutta näyttelytiloissa.
  • Opettaja on vastuussa ryhmästä koko vierailun ajan.

Muuta

  • Muutamassa säilytyslokerossa on pistorasia, jossa voi ladata kännykkää.
  • Museossa ei ikävä kyllä ole erillistä tilaa eväiden syöntiin. Jos sää suo, suosittelemme evästaukoa museon sisäpihan kummuilla! Museon vieressä on myös kahviloita.