Amos Rex art museum helsinki architecture

Till lärare

Hej, du lärare/handledare! På den här sidan berättar vi om Amos Rex tjänster för just din grupp: guidade rundvandringar och uppgifter att göra på egen hand. Mera information om hur du kommer till oss finns på denna sida.

Välkommen till Amos Rex!

Med blanketten nedan kan du ansluta dig till Amos Rex e-postlista för skolor. Då får du först av alla information om våra program för skolorna och om våra infoträffar för lärare. Nyhetsbrevet är på finska.







* pakollinen kenttä


PS: Vår ambition är att utveckla Amos Rex till ett fantastiskt besöksmål för skolgrupper, ge eleverna upplevelser och stödja lärarna i deras arbete. Skicka ris och ros till adressen: museum@amosrex.fi. Tack! <3

Larissa Sansour utställning på Amos Rex. Verk från vänster till höger Larissa Sansour: I glas, 2019 och Larissa Sansour: Monument över förlorad tid, 2019.
Bild: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Larissa Sansour
9.10.2024–2.3.2025

Under hösten 2024 kommer Amos Rex att stå värd för en känsloladdad utställning av den palestinsk-danska konstnären Larissa Sansour, där det förflutna och föreställda framtider möts. Med hjälp av bild- och ljudvärldar ur science fiction och opera vävs aktuella frågor och uppdiktade världar samman i Larissa Sansours videoverk och installationer. Verken på utställningen skapar både förståelse och väcker medkänsla på många olika sätt. De flesta av dem är resultatet av ett nära samarbete mellan Sansour och den danske författaren och regissören Søren Lind. På Amos Rex visas sju verk som tillkommit under perioden 2009–2022, och är därmed den hittills mest omfattande presentationen av Larissa Sansours konst i Finland. Utställningen rekommenderas främst för äldre elever, från högstadiet och uppåt.

Före besöket

Barnkaraktären Ou från Amos Rex ger tips om hur man tittar på videokonst på den här sidan: amosrex.fi/sv/ou/ou-ser-pa-videokonst

Under/efter besöket

Sorg och förlust är starkt närvarande teman på Larissa Sansours utställning. Vi uppmuntrar dig att prata om eventuella svåra känslor och frågor med barnen och de unga, även om det inte går att komma fram till ett entydigt svar. Ibland finns det inte tillräckligt med tid eller möjligheter under ett museibesök att diskutera gruppens reflektioner, och då rekommenderar vi att man skriver ner de första intrycken i en anteckningsbok eller på telefon genast efter utställningsbesöket (till exempel fem ord eller känslor som utställningen väckte). Sedan kan ni fortsätta diskussionen i klassrummet. Här är några tips som kan vara till hjälp, antingen på plats eller efter museibesöket:

Beakta gruppens bakgrund

Hur ser elevernas bakgrunder ut, hurudan kunskap har de? Stäm av och lyssna på elevernas behov – vill de dela med sig av erfarenheter och information, eller hellre avstå?

Låt dina känslor ta plats och klä dem i ord

Det finns många olika sorters känslor och ingen av dem är fel eller rätt. Känslor bara är, de uppstår och ebbar ut och det här pågår hela tiden. Vissa människor reagerar mer känsligt på det de ser och hör. Om du märker att gruppen behöver stöd kan du uppmuntra dem att uttrycka sina känslor i ord, antingen tillsammans eller var och en för sig. Du kan även påpeka att Larissa Sansour hela tiden blickar framåt och använder konsten för att skapa utrymme för att tänka det till synes otänkbara.

Tydlighet

I allmänhet är upplysningar och info en lättnad för barnen och ungdomarna. Om man inte talar ut kan barn tro att saker och ting är värre än de är, eller att man inte får prata om dem. Uppmuntra din grupp att dela med sig av vad de redan vet om saken. Kom ihåg att det är viktigt att dela med sig av information på ett sätt som är anpassat till åhörarnas ålder. Ju yngre barnet är, desto mindre betyder ren information. Äldre barn och ungdomar behöver fler detaljer och gemensam reflektion.

Vardagen går vidare

Du kan berätta att många professionella vuxna runt om i världen arbetar hårt för att återställa freden. Vardagen går vidare och barn och unga behöver inte känna skuld för att de sysslar med saker som gör dem glada och lyckliga.

Asymmetriska maktförhållanden i historieskrivningen och medel att konstruera olika verkligheter är centrala teman i Sansours konst. Utställningen utgör därför en utmärkt plattform för reflektion kring kritisk kunskap och medieläskompetens när ni återvänder till klassrummet.

Ni kan fortsätta att fördjupa er i händelserna och den historiska kontext som lyfts fram på utställningen, till exempel situationen i Palestina. Fundera tillsammans på hur ni kunde samla mer information och vad källkritik innebär. Vilka informationskällor känner gruppen redan till? Vilken typ av information ger respektive källa och vem producerar den? Kan ett konstverk fungera som informationskälla?

Sammanställt på basen av material från Mannerheims barnskyddsförbunds, Rädda Barnen rf:s, Pikkujättis samt psykologen Maaret Kallios webbsidor.

Studio Rex: Fram­tids­lab­bet

Föreställ dig framtiden – om du kunde räcka ut handen och röra vid den, hur skulle den kännas? Hur skulle en bra framtid kännas, mjuk eller kantig, glänsande eller sprakande? Och hur skulle en mindre bra framtid se ut, vilken färg eller form skulle den ha? Hur många olika framtider kan vi föreställa oss?

Framtidslabbet, en del av Barn- och ungdomsstiftelsens verksamhet, bjuder in dig att utforska alternativa framtider som stärker våra förmågor att föreställa oss en bättre morgondag. I utrymmet som skapats i samarbete med Amos Rex bjuds alla in att utmana sin egen kreativitet och bygga filmscener ur påhittade framtider, sin egen eller världens. Uppgifterna är uppbyggda kring kritiskt tänkande om framtiden och riktar sig främst till unga i högstadieåldern (årskurs 7–9) och uppåt. Det är dock fritt fram för alla att delta oberoende av ålder!

I konsten är vi fria att utforska tankar och känslor av alla slag. Det finns inga rätta eller felaktiga svar.

Breathe – andas liksom

seriealbum

På våren 2024 ger Amos Rex i samarbete med SKS ut ett seriealbum som riktar sig till unga (12+). I albumet får vi följa med två 14-åringars försök att hitta en väns konstverk i ett stort och besynnerligt museum. Boken är illustrerad av Ulla Donner, och den kan användas i konstundervisningen. Lärare med OAJ-kort får 15% rabatt på boken i museibutiken.

Guidningar

Kontakta oss

Bokningar:

tel. 09 6844 4633
Öppet mån, ons och tors kl. 13 – 16

booking@amosrex.fi

Museets regler

Museireglerna finns till både för konstverkens och för besökarnas skull. Konstmuseernas uppgift är att presentera värdefulla verk till glädje för besökarna på ett sätt som inte riskerar konstverkens framtid!

  • Man får inte ta med sig drycker eller ryggsäckar eller stora väskor till utställningsutrymmena.
    Om man spiller ens en enda droppe vätska på verken kan de förstöras. Stora väskor och ryggsäckar kan av misstag röra vid konstverken och åstadkomma skråmor på dem.
  • Man får gärna ta foton, men bara utan blixt.
    Verken är känsliga för ljus, till exempel teckningar och målningar bleknar när de utsätts för ljus.
  • Man får inte röra vid verken, om det inte uttryckligen är tillåtet.
    Konstverken kan skadas och bli smutsiga eller förflyttas från sin ursprungliga plats.
  • Visa andra grupper hänsyn under besöket.
    Om ni besöker utställningen utan guide ber vi er att ge förtur till grupper som lotsas av en guide.
  • Läraren ansvarar för sin grupp under hela besöket.

Övrigt

  • Det finns tyvärr inga utrymmen i museet där man kan äta sin färdkost. Om vädret tillåter rekommenderar vi att man äter sin färdkost ute på kullarna på museets innergård. Det finns också kaféer nära museet.