Hyppää sisältöön

Näyttelyn esteettömyys ja aistihuomiot

Tämä sivu on kaikille, jotka haluavat suunnitella museovierailuaan etukäteen.

Ennen museovierailua


Leandro Erlich -näyttelyyn pääsee kerrallaan rajattu määrä ihmisiä. 

Suosittelemme, että ostat liput ennakkoon netistä – myös museokortilla tai jos olet alle 18-vuotias!

Kun ostat nettilipun, pääset näyttelyyn juuri silloin kun haluat.

Suosittelemme aistiherkkiä henkilöitä vierailemaan Amos Rexissä sellaisena päivänä, jolloin sinulla ei ole paljon muuta ohjelmaa. Taidenäyttelyt eivät välttämättä sovi aistiherkälle pitkän ja elämysrikkaan päivän viimeiseksi vierailukohteeksi.

Amos Rexin näyttelyt sopivat kaikenikäisille. Lasten kanssa vieraileville suosittelemme tutustumista Lasten Amos Rexiin, josta löydät vinkkejä näyttelykäyntiin.

Amos Rexissä on usein rauhallisempaa arkisin keskellä päivää sekä klo 18 jälkeen. Aamupäivisin meillä käy paljon koulu- ja päiväkotiryhmiä, erityisesti aikavälillä 20.10.-8.12.2025 ja 14.1.-26.2.2026.

Tutustu myös Rauhalliset aamut-tapahtumaan. Voit kokea näyttelyn ennen museon avautumista ke 10.12.2025, ma 26.1.2026, la 31.1.2026, pe 6.3.2026 tai la 21.3.2026.

Saapuessasi museolle


Isometrinen piirretty kartta museon sisäänkäynneistä.

Jos olet ostanut nettilipun, voit tulla museoon Lasipalatsin aukion puolelta, esteettömän sisäänkäynnin kautta. Oven avauspainike löytyy vasemmalta puolelta.

Näytä nettilippusi lähimmällä vapaana olevalla kassalla henkilökunnalle. Lippusi skannataan ja saat sisäänpääsytarran. Laitathan tarran näkyvään paikkaan, vaikkapa paitaasi.

Jos ostat lipun paikan päältä ja museolla on ruuhkaa, pääovilla on jono lippukassalle. Huomioithan, että ilman ennakkoon ostettua kellonajallista pääsylippua museoon ei välttämättä pääse juuri silloin kuin haluaa. 

Tervetuloa museoon!

Kysy rohkeasti henkilökunnalta apua – autamme mielellämme. 

Esteetön asiointi


Jos tarvitset esteetöntä asiointia, voit tulla sisään Lasipalatsin aukion puolelta esteettömän sisäänkäynnin kautta myös ilman ennakkoon hankittua nettilippua.

Esteettömän sisäänkäynnin vastaanottotiskillä on henkilökuntaa silloin, kun museolla on paljon kävijöitä.
Esteettömän sisäänkäynnin vastaanottopiste.

Jos tarvitset esteetöntä asiointia, voit tulla sisään Lasipalatsin aukion puolelta esteettömän sisäänkäynnin kautta myös ilman ennakkoon hankittua nettilippua.

Voit halutessasi ottaa yhteyttä museon henkilökuntaan, jos tarvitset lisätietoja: museum@amosrex.fi, +358 50 305 0941 (arkisin klo 10.00–16.00).

Ovi toimii sisäänkäyntinä myös ryhmille silloin, kun ryhmälle on varattu opastus.

Näyttelystä yleisesti


Leandro Erlichin näyttelystä ei löydy aistiesteitä, ja näyttelyn kokonaiskuormittavuus on maltillinen.

Näyttelyssä on useita teoksia, jotka voivat olla aistiherkille erityisen kiinnostavia verrattuna tavalliseen arkiympäristöön. Siirtymät valoisan, valkoisen aulan ja pimeän näyttelytilan välillä ovat jyrkkiä ja voi vaatia hetken totuttelua visuaalisesti herkiltä. Näyttelyn äänimaailma oli rauhallinen. 

Amos Rexissä syksyllä 2025 nähdään Leandro Erlichin (s.1973, Buenos Aires, Argentiina) näyttely, jonka suurikokoiset, osallistavat installaatiot leikkivät arkkitehtuurin, painovoiman ja perspektiivin illuusioilla. 

Erlichin teoksissa fysiikan lait eivät päde, ja arkipäiväinen ympäristö muuntuu oudoksi, unenomaiseksi ja joskus hupaisaksi. Näyttely esittelee kymmenen vaikuttavaa installaatiota taiteilijan pitkän uran varrelta – ja kutsuu kävijän mukaan kokemaan ne itse.

Teoksia on yhteensä kymmenen ja ne on sijoiteltu tilaan avarasti.

Kolmeen teokseen voi osallistua ja ne on merkitty seuraavalla symbolilla:

Osallistava teos - piktogrammi.

Näyttelysalissa on paikoin melko hämärää. Lisätietoja teoskohtaisesti löytyy alhaalta.

Erlichin teoksia on nähty monissa taidemuseoissa ympäri maailmaa, kuten Pariisin Palais de Tokyossa, Lontoon Barbican Centressa, New Yorkin MoMassa ja Buenos Airesin Museo de Arte Modernossa. 

Amos Rexin näyttelyssä Leandro Erlichin tuotantoa nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa. Näyttelyn kuraattorit ovat Anastasia Isakova ja Kai Kartio. 

Rakennuksen julkisivu joka heijastuu suuresta peilistä.
Leandro Erlich, Bâtiment (Rakennus), Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Näyttelykartta


Erlich-näyttelyn kartta.
Näyttelykartan selitteet.

Näyttelyn kulku ja teosten aistihuomiot


Ensimmäinen teos on museon ala-aulassa.

Näyttelyn sisäänkäynti on ala-aulan perimmäinen liukuovi, jonka yläpuolella lukee IN.

Leandro Erlich -näyttelyn suositeltu kulkusuunta on vasemmalta oikealle, mutta voit liikkua tilassa myös vapaasti valitsemaasi suuntaan.

Näyttelyesite on ilmainen. Se on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Löydät näyttelytilasta teosten lisäksi teostiedot sekä ohjeet osallistaviin teoksiin. Löydät esitteen myös verkosta. Tutustu verkkonäyttelyesitteeseen täältä.

Näyttelyn teoksiin ei saa koskea, ellei siitä mainita erikseen teoksen kohdalla. Näyttelyssä on teoksia, joihin voi osallistua. Löydät alempaa tältä sivulta teoskohtaiset lisätiedot. 

Näyttelytilan ensimmäisessä salissa on hämärää. Teokset on valaistu.

Toisessa isossa salissa on melko valoisaa, sillä päivänvaloa tulee isosta kattoikkunasta. Pienemmissä näyttelysaleissa on melko hämärää. 

Kolmessa teoksessa on hiljainen äänimaailma: 5. Night Flight, 9. Global Express ja 10. El Avion.

Näyttelyssä on viisi teosta, jotka saattavat olla aistiherkille osittain haastavia. Tämän sivun alhaalta löydät yksityiskohtaiset tiedot jokaisesta teoksesta, mukaan lukien aisti- ja sisältöhuomiot.

Istumapaikat, opasteet ja näyttelysalin uloskäynti on valaistu. Lisäksi lattiassa on valonuolia, jotka näyttävät ehdotetun kulkusuunnan.

Näyttelyssä saa valokuvata ilman salamaa. Huomioithan henkilökunnan ja muut museovieraat. Huomioi myös, että saatat itse tulla toisten museovieraiden kuvaamaksi. 

Näyttelyssä työskentelee keskusteluoppaita, joilta voit kysyä lisätietoa taiteilijasta, näyttelyn teoksista tai Amos Rexin palveluista. 

Voit halutessasi ottaa yhteyttä museon henkilökuntaan, jos tarvitset lisätietoja: museum@amosrex.fi, +358 50 305 0941 (arkisin klo 10.00–16.00).

Näyttelijäkävijä tarkastelee seinämää johon upotettu 25 näyttöä. Näytöissä näkyy sama huone eri kuvakulmista.
Leandro Erlich, The Room Surveillance, (Huonevalvonta), Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Videoinstallaatio koostuu 25 litteästä näytöstä.

Teos on hyvin havainnoitavissa.

Toistuvat graafiset kuviot voivat olla kuormittavia visuaalisesti herkille.

Näyttelykävijä katsoo The Clopud-teosta pimeässä näyttelysalissa.
Leandro Erlich, The Cloud, (Pilvi), Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Valon ja pimeän erot tilassa ovat voimakkaat. 

Näyttelykävijä katsoo alas Jalkakäytätä-teosta, jossa lätäköstä heijastuu kaupunkimaisema.
Leandro Erlich, Sidewalk, (Jalkakäytävä), Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Sidewalk-teoksessa voit kulkea betonilattian päällä kävellen, pyörätuolilla, rollaattorilla ja lastenvaunuilla.

Lyhyt ramppi johtaa teoskäytävään.

Pyörätuolia käyttävä voi teoksessa paikoin tarvita avustajaa, erityisesti kaltevilla osuuksilla.

Kaksi hissin ovea on auki ja hissikorien sisällä on kolme näyttelijäkävijää.
Leandro Erlich, Elevator Maze (Hissilabyrintti), Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Elevator Maze -teoksessa on kuusi hissikoppia, joihin voit astua sisään.

Hissiteokseen on pieni kynnys.

Teos on vähemmän kuormittava kuin tavallinen hissi.  

Tummalla seinällä roikkuu neliönmuotoinen teos, jotka muodostavat lentokoneen ikkunan ja siitä näkyvän öisen kaupunkimaiseman.
Leandro Erlich, Night Flight, Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Teokseen kuuluu hiljainen ääni.

Heijastus näkymästä, jossa on vanha, hylätty koululuokka. Pulpettien ääressä istuu kolme näyttelykävijän heijastusta.
Leandro Erlich, Classroom (Koululuokka), Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Classroom-teokseen saa mennä istumaan mustille istuimille.

Teokseen voi osallistua kahdeksan ihmistä yhtä aikaa. Odota kunnes teoksessa on tilaa.

Huomioi, että kun muut museovieraat ottavat kuvia, saatat tulla kuvatuksi.

Teoksessa on pyörätuolipaikka. Ota yhteyttä keskusteluoppaaseen, jos tarvitset apua teoksen kokemisessa

Teoksessa on heijastuksia. Ärsykkeiden kokonaismäärä pysyy kohtuullisena.

Näyttelykävijä katsoo Kadonnut puutarha - teoksen ikkunasta sisään  näkymään jossa on vihreitä kasveja. Peilin heijastuksesta näkyy kävijä eri kuvakulmista.
Leandro Erlich, Lost Garden, (Kadonnut puutarha), Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Teoksessa on paljon vihreitä lehtiä, jotka näkyvät ikkunoiden läpi.

Teos on aseteltu avaraan tilaan.

Istumakorkeudelta katsottuna pieni osa teoksesta jää näkymättömiin. Voit vapaasti kysyä lisätietoja keskusteluoppailtamme.

Rakennuksen julkisivu joka heijastuu suuresta peilistä.
Leandro Erlich, Bâtiment (Rakennus), Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Teokseen saa mennä. Bâtiment-teos on osallistava. Teoksen päälle saa mennä noin 16 ihmistä kerrallaan. Odota, kunnes teoksessa on tilaa.

Teos ei ole esteetön. Teoksessa on porrasaskelma, jonka korkeus on noin 17 cm.

Liiku varovasti. Lapset voivat osallistua teokseen aikuisen seurassa.  Lapset voivat osallistua teokseen aikuisen seurassa. Jätä lastenvaunut niille merkitylle paikalle.

Ethän koske peiliin. Bâtiment koostuu lattialle asetetusta rakennuksen julkisivusta, jolle voit asettua, sekä suuresta peilistä, joka heijastaa teoksen, sinut ja muut kävijät. Liikuthan vain vihreän alueen päällä.

Huomioi, että kun muut museovieraat ottavat kuvia, saatat tulla kuvatuksi.

Keskusteluoppaamme auttavat mielellään teoksen kokemisessa.

Valkoinen seinä jolla on teos, jossa ikkuna junasta. Junan ikkunasta näkyy kaupunkimaisema. Näyttelykävelijä sivuttain teoksen edessä katsomassa teosta.
Leandro Erlich, Global Express (Globalexpressen), 2011, Bild: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Liikkuvan junan ikkunanäkymän ja matkustajan näkymän simulointi.

Teos on pienempi kuin aito junan ikkuna.

Teos on helppo ohittaa. 

Global Express -teokseen kuuluu myös ääni.

Valkoinen seinä, jossa neliön muotoinen teos joka esittää lentokoneen ikkunoita. Lentokoneen ikkunoista näkyy pilvimaisema.
Leandro Erlich, El Avión (Lentokone ), Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Teokseen kuuluu hiljainen ääni.

Studio Rex


Pehmeä rönksyilevä sohva, joka on tulivuoren muotoinen. Näyttelyvierailijat loikoilevat ja istuvat sohvilla.
ĒTER (Kārlis Bērziņš, Dagnija Smilga, Niklāvs Paegle), Tulivuori, Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Ala-aulassa ensimmäiset liukuovet vasemmalla johtavat museon taidepajatilaan nimeltään Studio Rex. Tila on helposti nähtävissä ala-aulan ovelta.

Katossa on voimakas mustavalkoinen pallokuvio. Kuvio erottuu, vaikka katseen suuntaa muualle. Oleskelutila on esteellinen graafisille kuvioille herkille.

Studio Rexiin on noussut ihmeellinen tulivuori. Siihen voi kokoontua, istahtaa lukemaan, tai mennä hetkeksi maaten. Sohva tarjoaa tukevan istuinpinnan eikä ole erityisen upottava.

Tulivuoren päälle saa kiivetä – kiitos että otatte silloin kengät pois.

Tilassa voi myös tutustua Leandro Erlichin taiteilijahaastatteluun, sekä pienoismalleihin hänen teoksistaan.

Lisäksi paikalla on pöytä ja tuoleja joiden äärellä voi piirtää oman pilvensä.

Tilassa kuuluu white noise (valkoinen kohina) -äänimaisema.

Studio Rex on auki kaikille, mutta annattehan Amos Rexin oppaille työrauhan, mikäli tilassa on ohjattu ryhmävierailu käynnissä.

Sigurd Frosterus – kokoelman sali


Kuvassa näyttelysali jossa valkoisella seinällä on maalauksia. Vasemmalla vihreällä seinällä on tekstiä ja keskellä mustaa lattiaa on penkki.
Sigurd Frosterus Collection, Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Kokoelmanäyttelyssä on maalauksia yhdessä salissa.

Maalauksissa on paljon yksityiskohtia ja ne on ripustettu tiheään.

Suosittelemme varovaisuutta henkilöille, jotka kuormittuvat helposti runsaista yksityiskohdista. Teoskohtaisesssa kuormittavuudessa ei ole merkittäviä eroja.