Näyttelyn yleiset sisältöhuomautukset:
pimeää, ääntä, liikkuvaa kuvaa
Näyttelyssä on pimeää.
Näyttelyssä on liikkuvaa kuvaa ja monikanavaista ääntä, joka voi aiheuttaa kehollisia tuntemuksia.
Ethän koske teoksiin.
Larissa Sansour
Ennen näyttelykäyntiä
Suosittelemme, että ostat liput ennakkoon netistä – myös museokortilla!
Kun olet ostanut lipun netistä, saavu museoon Kampin puolelta, Lasipalatsin aukion esteettömän sisäänkäynnin kautta. Kulje siis sisään Lasipalatsin aukiolta ja näytä sähköpostitse saamasi nettilippusi vastaan tulevalla lippukassalla. Tervetuloa museoon!
Jos tarvitset esteetöntä asiointia, voit tulla sisään Lasipalatsinaukion puoleisista esteettömistä ovista myös ilman ennakkoon hankittua nettilippua. Ovi toimii myös ryhmien sisäänkäyntinä silloin, kun ryhmälle on varattu opastus tai taidepaja.
Suosittelemme aistiherkkiä henkilöitä vierailemaan Amos Rexissä sellaisena päivänä, jolloin itsellä ei ole paljon muuta ohjelmaa. Tämä näyttely ei välttämättä sovi aistiherkälle pitkän ja elämysrikkaan päivän viimeiseksi vierailukohteeksi.
Näyttely on sopiva yläasteikäisistä ylöspäin. Lasten kanssa vieraileville suosittelemme tutustumista Lasten Amos Rexiin, josta löydät vinkkejä näyttelykäyntiin:
Amos Rexissä on usein rauhallisempaa arki-iltapäivinä ja arkisin klo 18 jälkeen. Aamupäivisin meillä käy paljon kouluryhmiä, erityisesti aikavälillä 21.10.-13.12.2024 ja 13.1.–14.2.2025.
Näyttelystä yleisesti
Amos Rexissä on esillä palestiinalais-tanskalaisen taiteilijan Larissa Sansourin ensimmäinen laaja yksityisnäyttely Suomessa. Sansourin videoteoksissa ja installaatioissa ajankohtaiset poliittiset aiheet sekoittuvat kuviteltuihin maailmoihin. Amos Rexissä esillä oleva kokonaisuus koostuu seitsemästä teoksesta vuosilta 2009–2022.
Näyttelyn teosten teemat liittyvät taiteilijan elettyyn kokemukseen ja kulttuuriseen perintöön. Sansour hyödyntää scifin, dokumentaarisen aineiston ja oopperan kerrontatapoja, sekä kokeellista visuaalisuutta. Hän käsittelee Palestiinan lähes vuosisadan kestänyttä vaikeaa tilannetta, mutta kurkottaa samalla tulevaisuuteen. Myötätuntoa herättelevät teokset laajenevat yleismaailmallisiksi tutkimuksiksi surusta, muistista ja periytyvästä traumasta.
Näyttelyn videoteosten yhteiskesto on 92 minuuttia. Videoteosten aloitusaikoja ei ilmoiteta erikseen. Voit viettää näyttelyssä sen verran aikaa kuin itse haluat. Varaathan kuitenkin museokäynnillesi riittävästi aikaa, jos haluat katsoa kaikki videoteokset alusta loppuun asti.
Kokonaisuutena näyttelyn aistikuormitus on melko suuri. Teokset sisältävät kuvia räjähdyksistä, mustalla öljyllä vallatusta kaupungista ja dokumentaarista kuvastoa aseita käsittelevistä sotilaista. Näyttelyn äänet ja musiikki saattavat hetkittäin tuntua jännittäviltä.
Näyttelyssä työskentelee keskusteluoppaita, joilta voit kysyä lisätietoa teoksista tai esimerkiksi Amos Rexin palveluista.
Näyttelyssä saa valokuvata ilman salamaa. Huomioithan henkilökunnan ja muut asiakkaat.
Näyttelyn kulku ja olosuhteet näyttelysalissa
Larissa Sansour -näyttelyssä teokset sijoittuvat viiteen tilaan näyttelysalissa.
Näyttelysaleissa on pimeää. Istumapaikat, opasteet ja näyttelysalin uloskäynti on valaistu, lisäksi kulkureitit on valaistu hämärästi.
Toisessa isossa näyttelysalissa olevaan As If No Misfortune Had Occured in The Night -videoteokseen kuuluu eri suunnista tuleva, tilaa haltuun ottava äänimaisema, joka voi saada aikaan kehollisia tuntemuksia. Alempaa löydät tarkemmat teoskohtaiset tiedot. Voit tarvittaessa lainata kuulosuojaimia museon ala-aulasta, kysy lisää henkilökunnalta.
Moni Larissa Sansourin teos käsittelee surua, menetystä ja traumaa. Osa teoksista sisältää dokumentaarista sotakuvastoa, esimerkiksi maaperän räjähdyksistä sekä ensimmäisen maailmansodan aikana käydyistä taisteluista. Missään teoksessa ei näy vainajia, eikä ihmisten tappamista.
Näyttelyssä saa valokuvata ilman salamaa. Huomioithan henkilökunnan ja muut asiakkaat.
Teosten sisältö- ja aistihuomiot
Olemme poimineet tälle sivulle tietoa teoksista, joissa on jotain erityishuomioitavaa sisällön tai aistikuormituksen puolesta.
Monument For Lost Time
suom. Menetetyn ajan muistomerkki. 2019
Teos muodostuu korokkeelle sijoitetusta veistoksesta, joka on muodoltaan suurikokoinen pallo. Pallo on maalattu täysin matta-mustaksi, eikä se välttämättä erotu ympäröivästä tilasta. Teokseen kuuluu kaiuttimista välittyvä matalataajuinen ääni.
In Vitro
suom. Lasissa, 2019
suom. Lasissa. 2019.
Arabiankielinen videoteos, jota esitetään ensimmäisessä näyttelysalissa kaksikanavaisena projektiona kankaalle. Teos on tekstitetty englanniksi. Suomenkieliset ja ruotsinkieliset tekstitykset näet erilliseltä, lattialle sijoitetulta näytöltä. Teos on mustavalkoinen. Teokseen kuuluu hetkittäin voimakas ääni. Teoksen luona on penkkejä, joihin voi istua.
As If No Misfortune Had Occurred in the Night
suom. Ikään kuin mitään onnettomuutta ei olisi tapahtunut yöllä, 2022
Surua ja menetystä käsittelevä teoskokonaisuus, joka koostuu näyttelysaliin rakennetusta installaatiosta, sekä videoteoksesta.
Installaatio koostuu verholla rajatusta tilasta, johon voi mennä. Tilan sisällä on allas, jonka yllä roikkuu katosta ripustettuja puurunkoja. Installaation voi kokea seisten altaan edestä.
Installaation vieressä oleva videoteos on arabinkielinen ooppera, joka esitetään mustavalkoisena kolmen ruudun projektiona suurelle seinälle. Videoteos sisältää lyhyitä välähdyksiä dokumentaarista sotakuvastoa (lähikuvaa tankista, sotilaita käsittelemässä aseita juoksuhaudoissa, räjähdys). Videoteos on tekstitetty arabiaksi ja englanniksi. Suomenkieliset ja ruotsinkieliset tekstitykset vuorottelevat joka toisella näytöskerralla. Kaikki tekstitykset näkyvät projisoidun kuvan yläpuolella. Videoteoksen luona on penkkejä, joilla voi istua.
Teoskokonaisuuteen kuuluva ääni (oopperalaulu ja musiikki) soi useammasta, eri puolelle näyttelytilaa asennetusta kaiuttimesta. Tilaa haltuun ottava ääni kuuluu eri suunnista samanaikaisesti, ja voi saada aikaan kehollisia tuntemuksia. Voit tarvittaessa lainata kuulosuojaimia museolta, pyydä apua henkilökunnalta.
Studio Rex: Tulevaisuuskoulu
Studio Rex on museon taiteellisen tutkimuksen tila. Tänne voi tulla värkkäämään, rentoutumaan ja pohtimaan juuri kokemaasi taidetta. Kaikki ovat tervetulleita – oli oma suhde taiteeseen mikä tahansa.
Amos Rex ja Lasten ja nuorten säätiön Tulevaisuuskoulu ovat luoneet Studio Rexiin Tulevaisuuskoulun Larissa Sansour -näyttelyn ajaksi. Tulevaisuuskoulu on työpajatila, jossa pääset tutkimaan vaihtoehtoisia tulevaisuuksia. Tila on jaettu kahteen väliseinällä: pienempi tila on kaikille avoin ja isompi tila on varattu mm. kouluryhmille.
Isompi pajahuone sijaitsee Studio Rexin vasemmalla puolella aulasta katsottuna. Pajahuone on ensisijaisesti tarkoitettu varatuille ryhmille, jotka osallistuvat taidepajoihin ja opastuksiin. Kun tilassa ei ole ryhmiä, voit vapaasti vierailla ja värkätä tässäkin tilassa. Pajahuoneessa pääset haastamaan mielikuvitustasi ja rakentaa elokuvakohtauksia vaihtoehtoisista tulevaisuuksista. Työskentelypisteet löytyvät pöydiltä, ja ohjeet tekemiseen löydät työskentelypisteiden vierestä.
Kaikille avoin, pienempi tila sijaitsee Studio Rexin oikealla puolella aulasta katsottuna ja on aina auki kaikille kävijöille. Sinne saa mennä myös silloin, kun toisella puolella on ryhmä osallistumassa taidepajaan tai opastukseen. Olethan kuitenkin huomaavainen, jotta ryhmä saa työskennellä rauhassa. Tilassa pääset osallistumaan eri tulevaisuusskenaarioiden hahmottamiseen, muokkaamalla seinälle asetettuja aikajanoja. Jos haluat mieluummin levätä taikka syventyä näyttelyesitteeseen on sekin mahdollista. Tilassa on erilaisia kalusteita, johon voit istua sekä teline, jossa on näyttelyesitteitä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Tapaat Studio Rexissä museolla työskentelevän keskusteluoppaan. Voit kysyä häneltä ohjeita tekemiseen, tai keskustella näyttelykokemuksestasi.