Välkomna till Amos Rex. Den här sidan är för barn och dem som kommer till museet tillsammans med barn. Ni kan till exempel läsa sidan tillsammans före besöket!

Det här är Ou. Ou tycker om barn, för många gånger förstår barnen hen bättre än vad vuxna gör. Ou har nämligen lite svårt att kontrollera sina känslor och har dessutom massor av energi.

Underjorden

2.4–21.8.2022
Mariele Neudecker, Over and Over, Again and Again, 2004, Bild: David Lambert.

I utställningen Underjorden deltar mer än 60 konstnärer. Vissa av dem levde för tvåhundra år sedan, men de flesta gör konst än idag. Alla förenas av en sak: intresset för den värld som gömmer sig under jordytan.

Vissa konstnärer är fascinerade av geologi, det vill säga vetenskapen om stenar, jordarter, grottor och vulkaner. Andra intresserar sig för mytologier och berättelser som utspelas under jordytan. Har du hört om Minotauros som har tjurhuvud och människokropp? De gamla grekerna trodde att den här varelsen bodde i en underjordisk labyrint. Också många sagor äger rum under jorden, till exempel Alice i Underlandet. Där kan hända vad som helst! Känner du till Alice, eller någon annan saga som utspelar sig under jordens yta?

Människan använder jorden till många olika saker, både i sagor och i verkligheten. Museet Amos Rex är till exempel byggt under jorden! Människan använder också jorden alltför mycket, vilket har dåliga följder. En del av konstnärerna har gjort konst som handlar om klimatförändringen. Ibland är konsten sorglig, men man behöver inte bli rädd. Konsten väcker känslor. Därför är museet en plats där man får både skratta och gråta – och allt däremellan!

Var god och notera

I slutet av utställningen finns två verk som inte rekommenderas för barn. De är märkta i orange på kartan.

  • Gustav Metzger, Historic Photographs: To Crawl Into – Anschluss, Vienna, March 1938, 1996/2022. Verket behandlar antisemitism, alltså hat och fördomar mot judar. Bilden är ett historiskt fotografi från judeförföljelserna i Tyskland. Fotografiet visar nazister som tvingar judar att tvätta en gata krypande på marken, på ett sätt som kränker människovärdet.
    Fotografiet finns på golvet under ett tungt, gulfärgat tyg. För att uppleva detta verk ska man krypa, eller titta, in under tyget. Det är lätt att passera verket.
  • Peter Johansson, Hemmet, 2019.
    Konstverket behandlar fysiskt och psykiskt våld mot barn. Inga barn uppträder i verket.
    Verket består av stora kuber i trä, som innehåller olika slags rum. Rummen kan ses genom små öppningar som finns i kubernas väggar, så det är lätt att passera verket utan att se innehållet.

Läs noggrannare innehållsanmärkningar och verkbeskrivningar: Förhandsinformation om utställningen

Maanala lastenkartta sv amos rex 2022

Bläddra i ut­ställ­nings­bro­schy­ren

Utställningsbroschyren är en handbok för din resa genom utställningen. Den innehåller en introduktion till utställningen, djupgående beskrivningar av dess teman, en lista över konstnärer och en karta över utställningsutrymmet. Utställningsbroschyren är illustrerats av Ulla Donner.

Du hittar broschyren på plats i museet. Broschyrerna finns på svenska, finska och engelska och de är gratis.

Broschyren för Underjorden

Boet

7.5–4.9.2022
The Nest by Tadashi Kawamata at Amos Rex in Helsinki

Boet av den japanska konstnären Tadashi Kawamata är en skulpturhelhet som byggts av återanvänt material. Verket väller ut över Glaspalatsets tak och stiger långt upp längs med torgets skorsten.

Men vem månne bor i boet, och hur tror du att invånaren ser ut? Vad äter den (brödsmulor, eller kanske stolar…)? Vad annat sysslar den med?

Du kan rita figuren, eller skriva upp dagens matlista för den.

Dela gärna teckningar med #amosrex. Matsedlar och bilder kan också skickas till Ou på adressen museum@amosrex.fi.

Kawamatas utställning

Vi beklagar för bygg­bull­ret

Vänligen notera
Under våren och sommaren 2023 kan det hända att du hör starka explosionsljud från grannens byggarbetsplats intill Amos Rex.

Tvärs över Glaspalatstorget och under jorden nära Amos Rex byggs Kulturkasernen, ett nytt kultur- och evenemangscenter som öppnar år 2023. Nu på byggarbetsplatsen detonerar de berggrund ungefär 2–3 gånger om dagen, under vardagar. Detonationerna avger ett plötsligt, högljutt explosionsljud som hörs i museet. Smällen varar i ca en sekund och är 90–100 decibel. Smällen har ungefär lika högt ljud som en högljudd konsert. Smällen kan också orsaka vibrationer som du kan känna av i museet.

Explosionerna orsakar ingen fara för våra museigäster, men de kan låta och kännas lite skrämmande. Inga andra byggljud från byggarbetsplatsen borde höras i museet.

Ifall plötsliga och höga ljud känns obekväma för dig kan du besöka museet på lördagar och söndagar. Det förekommer inga detonationer under veckosluten under museets öppethållningstider. Detonationsarbetet flyttar stegvis längre och längre bort från museet under våren och sommaren 2023 och decibelnivån sjunker i samma takt. I nuläget beräknas det att detonationsarbetet avslutas inom julimånad.

Du kan alltid be vår personal om tilläggsinformation! Vi uppdaterar informationen ifall situationen förändras. Vi ber om ursäkt för eventuella problem som det här kan orsaka!

Att komma till museet

Att komma till museet

Museets huvudingång är i Glaspalatset, ingång från Mannerheimvägen. Tillgänglig entré från Glaspalatstorget.

Barn under 18 år kommer in gratis, biljettdekal fås i kassan. Kassan finns vid huvudingången. Om du besöker oss med barnvagn kan du köpa biljett i museibutiken, som ligger närmare den tillgängliga ingången och hissarna.

Bakom garderoben, vid de låsbara skåpen, finns plats för några barnvagnar.
Skötrum för barn finns bredvid garderoben.
På museet får man amma var som helst.
I garderoben kan du också låna hörselskydd för barn.

Museets viktigaste uppgift är att ta hand om konstverken, så att de hålls hela i all evighet. Museets regler finns också till för alla ska kunna ha ett så trevligt museibesök som möjligt!

Viktiga saker som är bra att komma ihåg under hela besöket:

  • Du får inte röra vid verken, inte ens snudda lite, om det inte tydligt sägs att det är tillåtet. Det är för att konstverken inte ska gå sönder, bli smutsiga eller korrodera. Visste du att det fett som man naturligt har på fingertopparna kan lämna märken till och med i en hård bronsskulptur, märken som aldrig går att torka bort? Också fastän det till en början inte syns något alls med bara ögat.
  • Du måste hålla ett tillräckligt stort avstånd till konstverken, hur gärna du än skulle vilja titta på dem på närmare håll. För om någon till exempel snavar eller bara nyser på ett verk kan det gå riktigt illa! Det är bra att hålla sig på tryggt avstånd från verken, så att det inte sker några missöden.
  • Inne i museet går man lugnt. Det är okej att vara ivrig, men du måste kunna låta bli att springa. Det är för att det är lättare att snava när man springer och då kan man skada oersättliga kulturskatter.
  • Man behöver inte alls vara tyst på museet! Diskutera konsten, debattera, utbyt åsikter! Men vi ber er att också ta hänsyn till andra besökare på museet, så att alla ska kunna ha ett trevligt besök.
  • Man får visa känslor på museet. Om något är roligt får du skratta, om något får dig att gråta är det också okej!

Och till sist:

Du måste lyda personalen. De är alla jättetrevliga, man behöver inte alls vara rädd för dem. Du kan fråga dem om vad som helst, de kan museet utan och innan! På plats finns också diskussionsguider som har till uppgift att diskutera med besökarna – om konst eller om vad som helst. Du känner igen personalen i deras lila arbetsrockar!

Ou

Konst guidningar för barn, med Ou som guide.

 

Ou ser på vi­de­o­konst

Ser man på, Ou är här! Ou är speciell på det viset att hen oftast visar sig bara för barn.

Ous hem finns i ett konstmuseum som heter Amos Rex. Man vet inte helt säkert var Ou bor, men ibland kan man se Ou sova i fönstret i museets lägsta takkulle om dagarna. Museer är ställen där man förvarar, visar upp och tar hand om till exempel konstverk eller andra saker.

En del videor är konst och sådana videor kallas för videokonst. Men hurdan ska en video vara för att kallas för konst? Och hur ska man se på rörliga bilder?

Videokonstverk kan vara spännande, svåra, tråkiga, härliga, eller allt på samma gång – precis som all annan konst! Här kan ni tillsammans studera Ous idéer om hur man kan se på videokonst.