Skip to content

Tidigare utställningar


Still: Tony Cokes, Evil.16 (Torture.Musik), 2009–11 (still). HD video, color, sound. 16:27 minutes. Courtesy the artist, Greene Naftali, New York, Felix Gaudlitz, Vienna, Hannah Hoffman, Los Angeles and Electronic Arts Intermix, New York.
Still: Tony Cokes, Evil.16 (Torture.Musik), 2009–11 (still). HD video, color, sound. 16:27 minutes. Courtesy the artist, Greene Naftali, New York, Felix Gaudlitz, Vienna, Hannah Hoffman, Los Angeles and Electronic Arts Intermix, New York.

24 Hours with Tony Cokes

Under endast en dag är retrospektiven och utställningen öppen för alla och kostnadsfri.

Amos Rex och PUBLICS presenterar: 24 hours with Tony Cokes – ett dygnslångt evenemang där den amerikanske konstnären Tony Cokes tar över Amos Rex och dess omgivning med sina videoverk och livemusik. Under dygnet kan du höra musikuppträdanden av Vladislav Delay (Sasu Ripatti) och Sonic Wilderness Remix – en grupp Finlandbaserade musiker bestående av AGF (Antye Greie-Ripatti), Islaja och Cucina Povera.

Evenemanget inleds tidigt på morgonen fredagen den 12 september kl. 6.00 och pågår fram till samma tid lördagen den 13 september. Det är gratis och öppet för alla. Varmt välkommen!

Anna Estarriola: Piles of Things, 2025. Bild: Aukusti Heinonen / Amos Rex
TESTI Anna Estarriola: Piles of Things, 2025. Bild: Aukusti Heinonen / Amos Rex

Anna Estarriola: Staged Circumstances and Piles of Things

Anna Estarriolas utställning Iscensatta omständigheter och högar med grejer är den mest omfattande soloutställningen hittills av den katalanskfödda och Helsingforsbaserade konstnären.

En akrobat står på sitt hår, varierande element från universums skrymslen håller anföranden vid ett långt bord och från en gigantisk mössa hörs viskningar. Gränserna för det omöjliga och det möjliga suddas ut och våra sätt att uppfatta verkligheten synas ur många perspektiv.

Bild: Aukusti Heinonen / Amos Rex

Enni-Kukka Tuomala

Två för varandra okända personer stiger in i Empathy Echo Chamber och deltar i en guidad upplevelse. 3D-skannade väntrum, bibliotek, stationer och parker omvandlas till storskaliga skulpturer.

Enni-Kukka Tuomalas Expanding Empathies på Amos Rex skapar ett experimentellt rum för möten, ordlös och verbal kommunikation samt självreflektion – och uppmuntrar oss att bli medvetna om våra bubblors begränsningar och stärka vår kontakt med oss själva och varandra.

Works from left to right Larissa Sansour: In Vitro, 2019 and Larissa Sansour: Monument for Lost Time, 2019.
Photo: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Larissa Sansour

Det förflutna, nuet och möjliga framtider möts i den palestinsk-danska konstnären Larissa Sansours mörktonade utställning på Amos Rex. I Sansours videoverk och installationer vävs aktuella politiska frågor samman med uppdiktade världar genom berättargrepp från science fiction, dokumentärt material och opera. Verken, som bland annat handlar om det palestinska folkets förlust av sitt land och den ständigt hotande miljökatastrofen, väcker medkänsla och vidgas till universella studier i sorg, minne och nedärvt trauma.

Kim Simonsson Sammaljätit Amos Rex

Kim Simonsson: Mossjättar

Mossbarnen är självständiga och behöver inte hjälp av vuxna. – konstnär Kim Simonsson

Fyra stora skimrande gröna figurer har slagit tillfälligt läger på Glaspalatsskvären och på Bio Rex terrass. Ett kittlande mysterium omger Kim Simonssons mossjättar, som hör till den finländske skulptörens största verk hittills. Jättarna formar ett besynnerligt resesällskap som uppmanar oss att ifrågasätta, drömma och föreställa oss på barns fördomsfria sätt.

Så känns det, tillsvidare

På den breda och omfattande presentationen av museets samlingar, Så känns det, tillsvidare visas verk av mer än 70 konstnärer från 1960-talet och fram till idag.

Konsten berör oss eller lämnar oss oberörda på sätt som vi inte alltid själva förstår, än mindre kan sätta ord på. Så känns det, tillsvidare är den första utställningen på Amos Rex som ger en bred presentation av museets samlingar genom en rad verk som talar till känslorna. De drygt etthundra utvalda verken vägleder besökarna från isolation till empati, från extas till nostalgi.

Keiken: Spirit Systems of Soft Knowing ༊*· Amos Rex
Keiken: Spirit Systems of Soft Knowing ༊*· (2023–2024). Kuva: Niclas Warius / Amos Rex

Keiken: Spirit Systems of Soft Knowing ༊*·˚

Den rumsliga installationen som bygger på känselsinnet hämtar inspiration ur energiströmmar och materiell animism. Animismen utgår från idén att alla ting och väsen har en själ.

Konstnärskollektivet Keikens verk Spirit Systems of Soft Knowing ༊*·˚ utforskade i vilken utsträckning och hur empatisk kontakt och kommunikation kunde nå andra arter och existensformer. Den rumsliga installationen som byggde på känselsinnet hämtade inspiration ur energiströmmar och materiell animism. Animismen utgick från idén att alla ting och väsen har en själ. Museibesökarnas upplevelse och kroppsliga förnimmelser fortsatte och kompletterade det engagerande verket.

Josefina Nelimarkka, The Cloud of Un/Knowing. Kuva: Niclas Warius / Amos Rex

Josefina Ne­li­mark­ka: The Cloud of Un/knowing

På Josefina Nelimarkkas utställning The Cloud of Un/knowing moln får vi lyfta blickarna mot skyn.

Josefina Nelimarkkas (f. 1982) utställning The Cloud of Un/knowing (sv. O/vetandets moln) på Amos Rex undersöker molnen och deras väsen som en del av vattnets kretslopp på jorden. Realtidsmätningar av lokalvädret och data från vetenskapliga mätningar i de arktiska områdena förvandlas till en finstämd helhet av ljus, ljud och digitala vattendroppar i ständig rörelse. Nelimarkka, som är verksam i Helsingfors och London, ställer även ut nya verk som hon gjort för denna utställning.

20230925 AMOS REX, Ryoji Ikeda

Ryoji Ikeda

Amos Rex grottliknande utställningssalar fylls av explosionsartat överflöd och enkla geometriska former, ljud och ljudlöshet, pulserande ljus och plötsligt mörknande bildrutor.

Den japanske kompositören och konstnären Ryoji Ikeda byggde uppslukande audiovisuella installationer från ljud, rytm, ljus och visualisering av data. Han inspirerades också av de fysiska fenomenens och matematiska principernas värld. Bland verken sågs även nya verk som var kopplade till museets unika arkitektur. Amos Rex utställning var Ikedas första separatutställning i Finland.

Ryoji Ikedas utställning var öppen från den 27 september 2023 till den 25 februari 2024.

Generation 2023

Den tredje Generation-triennalen ger återigen prov på unga konstnärers fördomsfria och mångsidiga förhållande till kreativitet

Allt från samlade bekännelser till en skärvsamlares vardag, från stickade dagböcker till monsterdräkter – den tredje Generation-triennalen ger återigen prov på unga konstnärers fördomsfria och mångsidiga förhållande till kreativitet. Generation 2023-konstnärerna rör sig fritt och befriat mellan olika konstformer och undflyr definitioner.

alt=""
Hans Op de Beeck: Hiljainen paraati. Kuva: Mika Huisman / Amos Rex

Hans Op de Beeck: Den tysta paraden

Den tysta paraden är ett skulpturalt sinneslandskap, i vilket det ingår verk från åren 2015–2022 samt ett ljudlandskap som är enkom skapat för utställningen.

Den tysta paraden är ett skulpturalt sinneslandskap, i vilket det ingår verk från åren 2015–2022 samt ett ljudlandskap som är enkom skapat för utställningen. Konstnären bjuder in besökaren att vandra omkring i en gåtfull park som avbildar livets olika skeden, men där all rörelse har frusit och upphört. Utställningens landskap som liksom täckts i aska styr oss att sakta av på takten och blicka in i vårt inre – att vila i ögonblicket.

Tadashi Kawamata: Boet

Till Amos Rex fasad har konstnären byggt ett bo – den mest grundläggande av alla boningar.

Boet av den japanske skulptören Tadashi Kawamata är en utomhusskulptur som byggts av återanvänt material. Verket väller ut över Glaspalatsets tak och stiger högt upp längs med torgets skorsten.

Mariele Neudecker, Over and Over, Again and Again, 2004. Kuva: David Lambert.

Un­der­jor­den

Under jordytan finns inte bara jord, mineraler och rötter. Där finns också vulkanernas glödande magma, underjordiska vattenådror, outforskade grottor, kaninhål, katakomber och metrotunnlar. Underjorden i Amos Rex kretsade kring fyra teman och var en omfattande utställning som visade hur konstnärer genom århundradenas lopp återgett världarna under våra fötter.

Bill Viola Fire Woman, 2005 Video/sound installation Kuva/Photo/Bild: Tuomas Uusheimo / Amos Rex
20210918 AMOS REX, Bill Viola, Helsinki

Bill Viola: Inner Journey

Amerikanen Bill Viola (1951–2024) är en av vår tids mest hyllade video- och installationskonstnärer

Bill Viola: Inner Journey i Amos Rex underjordiska salar uppvisade Bill Violas breda register: från enorma projiceringar av mytiskt flödande vatten och eldar, till mindre, intima verk med fokus på känslor och tillstånd. Utställningen var konstnärens första separatutställning i Finland. Bill Violas immersiva projektioner fyllde Amos Rex underjordiska utställningsutrymmen från 22 september 2021 till 27 februari 2022.

Studioutställning: Oss emellan

På utställningen visas sex platsspecifika installationer, skapade speciellt för Amos Rex och Bio Rex lokaliteter. 
Raija Malka ja Kaija Saariaho: Blick Kuva: Tuomas Uusheimo / Amos Rex

Raija Malka och Kaija Saariaho: Blick

I multisensoriska Blick är publiken medskapare genom att röra sig, observera, fördjupa sig och bygga egna kompositioner.

Utställningstiteln Blick syftar på en dikt av bildkonstnären Wassily Kandinsky från 1912. Den ingår i Kaija Saariahos verk Stilleben, som hörs på utställningen. Helhetsdramatiken i utställningen understryks av verket Blick sound environment, som växte fram ur Stilleben åren 2019–2021. Förutom instrument och sång hör vi också texter på olika språk samt ljud som anknyter till resande och mänsklig kommunikation, såsom fordon, stationer och telefonsvarare. Musikens teman är avstånd och nostalgisk längtan.

Egyptens prakt

De sista stora dynastierna

Egyptens prakt visas på två museer samtidigt: på Amos Rex i Helsingfors och på Estlands konstmuseum, Kumu i Tallinn. Den unika, tvådelade utställningen bygger på en av de mest ansedda samlingarna av forntida egyptisk konst och kultur som finns utanför Egypten – Museo Egizios samling i Turin i Italien.

Generation 2020

Generation 2020 presenterar verk av över åttio konstnärer i åldern 15–23 år, utvalda bland mer än 1600 förslag.

Generation 2020 var en utställning på Amos Rex i Helsingfors som visade verk av unga konstnärer mellan 15 och 23 år. Utställningen ägde rum från 12 februari till 23 augusti 2020. Den presenterade 150 verk av över 80 konstnärer, som handlade om aktuella ämnen som sexuell identitet, klimatförändringar, teknik och välbefinnande.

Birger Carlstedt: Den gyllene katten

Amos Rex presenterade Birger Carlstedts (1907–1975) livsverk i samband med en stor utställning, som inbegriper konstnärens hela produktion från 1920-talets abstrakta experiment ända till hans konkretistiska period som inleddes på 1950-talet.

alt=""

Ars Fennica 2019

2019 års Ars Fennica-pris tilldelades bildkonstnären Ragnar Kjartansson.

Utställningen Ars Fennica 2019 presenterar de fem kandidaterna för Finlands främsta bildkonstpris: Petri Ala-Maunus (FI), Miriam Bäckström (SE), Ragnar Kjartansson (IS), Egill Sæbjörnsson (IS) och Aurora Reinhard (FI). Centrala teman för Amos Rex och Ars Fennicas gemensamma utställning är konstnärens roll, maktrelationer, nya bildverkligheter och det västerländska landskapsmåleriets tradition.

Studio Drift: Elemental

Höjdpunkten på utställningen är Drifter, en utopisk vision av en betongmonolit som ljudlöst driver mot en okänd destination.

Amos Rex visar en utställning av det Amsterdam-baserade konstnärskollektivet Studio Drift för första gången i Finland. Utställningen består av film, skulpturer och installationer som undersöker den elementära premissen för alla levande varelsers aktivitet: enskilda entiteter som sluter sig samman till större helheter. Grundat 2007 av Lonneke Gordijn och Ralph Nauta, Studio Drift arbetar med en rad olika medier och rör sig mödolöst i gränslandet mellan konst och teknologi.

Amos Rex Magritte 2019
Rene Magritte, La Chambre d'écoute, The Listening Room Kuunteluhuone, 1958

Magritte

Amos Rex presenterar den belgiske målaren René Magritte (1898–1967) för första gången i Finland.

Magritte, som anses vara en av surrealismens ledarfigurer, är särskilt känd för att i sina verk vända upp och ner på vardagsverkligheten: ett äpple fyller ett helt rum och en näsa förvandlas till en pipa. Vår uppfattning om det välbekanta rubbas plötsligt och blir förvirrande. Utställningen ger ordet åt konstnären själv: utgångspunkten är Magrittes föreläsning Livslinjen som han höll i Antwerpen 1938.

alt=""

teamLab: Massless

Utställningen Amos Rex konstmuseum öppnade med 2018

Kända för sina immersiva digitala installationer, alster som för betraktaren in i konstverket, vill teamLab undersöka mänskliga beteendemönster i den informationsepok vi lever i. Deras algoritmstyrda visuella verk växelverkar med publiken, och ofta skapas konsten tillsammans med betraktaren, samtidigt som traditionella uppfattningar om konst och konstnärskap ifrågasätts.